Aalborgs eneste flydende restaurant fordobler følgertal på Instagram

Mangel på ressourcer indenfor kommunikation

Prinses Juliana er en historisk restaurant i hjertet af Aalborg. Eftersom restauranten ligger til kaj i Aalborg Havn, skiller den sig lidt ud fra byens andre restauranter. Båden er meget flot og meget iøjnefaldende.

Da Kjærup Kommunikation startede samarbejdet med Prinses Juliana, var deres aktiviteter på de sociale medier dog knap så iøjnefaldende.

Der var behov for nytænkning.

Klar strategi for branding

På både Facebook og Instagram var der sporadisk aktivitet, men det var uden struktur. Og aktiviteten var uden resultater. Derfor var det oplagt, at der skulle udformes en klar struktur for opslag, ads og stories på de to platforme.

Følgertal inden samarbejde:

Facebook: 13.661
✅ Instagram: 601

Opslag, opslag og atter opslag

Prinses Juliana ønskede at gøre noget andet, end de var vant til. Ofte blev det til sporadiske opslag på både Facebook og Instagram. Men opslagene var uden effekt, og det var for ensformigt.

Der skulle altså arbejdes med at differentiere indholdet på tværs af begge platforme – Facebook og Instagram.

Det var tydeligt, at indholdet havde brug for at være friskt og relevant.

Mangel på synlighed på sociale medier

Den manglende effekt kom til udtryk på begge sociale medier. På Facebook og Instagram ramte Prinses Juliana således under 10% af deres følgere med deres opslag.

Af den grund kunne vi sammen konkludere, at vi skulle øge de nuværende følgeres engagement – samtidig med at vi fik nye følgere.

Prinses Juliana
Tjener

Strategi for organiske opslag og annoncering

Samarbejdet mellem Kjærup Kommunikation og Prinses Juliana startede med at klarlægge, hvilke historier vi kunne italesætte.

Det var oplagt, at vi selvfølgelig fik den gode mad og de flotte omgivelser visualiseret, men restauranten er så meget mere end det.

Derfor lagde vi en klar strategi om at fremhæve den flydendes restaurants historie, personale, seværdige område og, ikke mindst, events der sker på og omkring båden.

 

Mad og de goder historier i fokus

Både Prinses Juliana og Kjærup Kommunikation var enige om, at vi ikke ville spamme restaurantens følgere. Derfor skal der være kvalitet i alle opslag og stories, der udkommer.

Her har vi nydt god succes, rent branding-mæssigt, med at fremhæve: Tall Ships Race, bådens historie (over 80 år gammel), portrætter af personalet, samt enestående selskaber som bryllupper og konfirmationer.

Synlighed, branding og annoncering

I supplement til de organiske aktiviteter på Facebook og Instagram, har vi kørt annoncering med henblik på: 1) at få flere følgere. 2) at øge kendskabsgraden. 3) at få flere gæster i restauranten.

Dette har vi gjort med bravur, da vi har øget følgerskaren med hhv.:

✅ Facebook  +2,52% stigning
✅ Instagram +70% stigning

Der er altså sket en markant stigning på især Instagram profilen, som også var et af de mål, vi satte os.

Besøgende gæster ud fra annoncer

Derudover har vi kørt “book bord”-kampagner, hvor vi har konverteret gæster til 140 kr. pr. Booking af bord. Dette betyder en ROAS på 5.

I alle kampagner og annoncer har især reels og videoer spillet en stor rolle i at tiltrække, fastholde og konvertere interesserede gæster.

Ligeledes havde vi succes med nytårs take away, der også havde ROAS på 5.

Billede af madretter
opslag

Skal vi også hjælpe dig?

Er du i tvivl om sociale medier, så kontakt os på +45 61 90 00 85 eller info@kkommunikation.dk