Hvad er USP (Unique Selling proposition)?
Dine USP’er er din måde at fortælle kunderne, hvordan du er anderledes end konkurrenterne.
Hvordan er du speciel? Hvad gør du bedre end andre? Hvorfor skal kunden vælge dig?
Dine USP’er kan f.eks. være at…
✅ tilbyde den mest personlige kundeoplevelse.
✅ have den hurtigste levering.
✅ have de mest innovative produkter.
✅ have den længste eftersalgsgaranti.
Hvorfor er dine USP’er vigtige?
For at du kan skille dig ud fra konkurrenterne, er du nødt til at kunne tilbyde noget, som konkurrenterne ikke kan.
Og du kan ikke være god til det hele. Fordi så ender du med at være god til… ingenting.
Der er både kunder, der vil have en skræddersyet kundeoplevelse, og der er kunder, der vil have hurtig levering. Hvem skal du have fat i?
Måske en tredje kunde? Bare ikke begge kunder.
Hvis du ikke er afklaret med, hvordan du differentierer dig, mister du kontrollen.
Fordi så er du ikke opmærksom på, om du leverer konsekvent på det.
Du kan ikke investere i at blive bedre til noget, når du ikke ved, hvad du skal blive bedre til.
Og pludselig… bliver du overhalet.
Find frem til dine USP’er
At identificere sine USP’er er ikke nemt. Her får du 4 trin til at finde frem til dine Unique Selling Propositions.
Brainstorming
Start med at brainstorme.
Du skal inddrage alle dine medarbejdere. De har alle en andel i, hvordan I skiller jer ud.
Der vil være mange ord, der går igen. Men de bidrager alle sammen – bare på på forskellige måder.
Og det er vejen frem til at finde frem til de skarpeste formuleringer, der virkelig kan give konkurrenterne baghjul.
De skal harmonere med dine værdier.
Dine USP’er skal tage udgangspunkt i dine værdier. Så når kunden dykker yderligere ned i din virksomhed, er der en rød tråd.
Hvis værdierne afviger fra USP’erne, mister du troværdighed og autenticitet. Du kommer til at fremstå som én, der forsøger at ‘please’ alle.
Det bliver der slået hårdt ned på.
Analysér kundebehovene
Bed dine tilbagevendende kunder om at pege på de afgørende ting, der gør, at de bliver hængende hos jer.
Det kan være, de vægter din ekstraordinære service højest. Måske er det din grundighed.
Eller måske finder du ud af, at den korte svartid ikke er så højt værdsat som forventet.
Så er det måske tid til at skrue ned for kapaciteten her.
Det handler om at finde den rette balance mellem kundens behov og det, du tilbyder.
Vil målgruppen betale dét ekstra for en bedre service? Eller vil de hellere have det billigere mod dårligere service?
Sammenlign med konkurrenterne
Har konkurrenterne samme styrker som dig? Hvis ja, hvem gør det bedst? Billigst?
Er der et hul i markedet? Er der plads til dig? Hvis der er hård konkurrence på dit område, er det vigtigt, at du føler dig sikker på, at du kan gøre det bedre end andre.
Ellers bør du overveje, om du kan justere fokusset. Selvfølgelig uden at gå på kompromis med, hvad du er dygtig til.
Brug dine USP’er i din markedsføring
Så langt så godt. Når du har fastlagt dine USP’er, er de grundlæggende forudsætninger for, at du kan begå dig på plads. Hvis de har deres berettigelse naturligvis.
Nu er det tid til at få leveret dem i overbevisende stil.
Det skal handle om kunden
Det er kunden, der er i fokus. Selvom dine USP’er i udgangspunktet handler om dig, skal du få dem til at handle om kunden.
Kunden har behov for at vide, hvordan dine kompetencer kan komme ham eller hende til gode.
Hvordan kan du få kunden til at føle, at DU kan løse vedkommendes problem?
Her er det vigtigt, at du er konkret, så kunden kan relatere det til sin egen situation, og helt præcist se, at dér kan du hjælpe.
Skru ned for charmen
Kunden vil ikke sælges til. Kunden vil rådgives og hjælpes på vej.
Den stereotype sælgerhat frastøder fremfor at tiltrække.
Igen: Det handler om kunden. Du skal ikke sætte dig selv i fokus, før I er på et afgørende stadie af beslutningsprocessen. Først her giver det mening at inkludere dig selv.
Reducer dine fokusområder
Det er i forvejen svært at trænge gennem lydmuren med ét budskab. Det bliver kun sværere med flere.
Når du skærper dit fokus til ét budskab, kan du sætte alt ind for at plante det solidt fast i hovedet på kunden.
Du kan supplere med relaterende pointer, der forstærker hovedbudskabet. MEN de skal have relevans.
Skab en solid online tilstedeværelse
Når der skal nye kunder i butikken, er førstehåndsindtrykket ofte udslagsgivende.
Og kunden støder typisk på dig første gang på de digitale kanaler.
Din hjemmeside, dine sociale medier, ja hele din online tilstedeværelse skal være gennemført. Den skal repræsentere dit brand på fornemmeste vis.
De sociale medier er også en mulighed for at opbygge et fast publikum.
Her har du direkte adgang til særligt engagerede kunder. De har nemlig selv ‘commited’ sig til dit indhold.
Det giver dig også mulighed for at skabe en stor følgerskare, som kan have en selvforstærkende effekt.
For når så mange følgere ‘godkender’ din virksomhed, øger det din troværdighed og styrker førstehåndsindtrykket.
Show it, don’t tell it
Vi har talt om vigtigheden af, at dit indhold er kommunikativt skarpt, og får kunden til at føle et behov for dit produkt.
Men det vil aldrig have samme effekt, som hvis du viser dem, hvad du kan tilbyde.
Vis, hvordan du kan skabe værdi for kunden.
F.eks. gennem rådgivning eller ved at give en forsmag på, hvad de kan forvente sig.
Det kan fx være gennem cases.
Indtil kunden med egne øjne har set, at DU kan skabe resultater for DEM, vil vedkommende altid være lidt tilbageholdende.
Samarbejd med andre virksomheder
Samarbejde er aldrig nogen dum idé. Men at samarbejde med sine konkurrenter? I skal kæmpe om de samme kunder? Hvorfor siger vi nu det?
Hvis I konstruerer samarbejdet rigtigt, kan I begge vinde på det.
I kan skabe en synergieffekt, som ingen virksomhed kan alene.
I kroner og øre vil det isoleret set virke dumt. Hvis du altså tænker kortsigtet.
Først og fremmest, var kunden måske ikke kommet til dig, hvis du var alene.
Og synergieffekten, som samarbejdet giver, skaber måske så flotte resultater, at kunden lægger større ordrer.
Ej at forglemme, at I kan appellere til et bredere publikum, når I slår jer sammen.
Forvent ikke resultater fra den ene dag til den anden
At differentiere og brande din virksomhed er en langvarig proces.
Selv den skarpeste sælger kan ikke sælge sand i Sahara.
Det samme gør sig også gældende for dig. Du skal have fundamentet på plads før, du kan skabe et stærkt brand.
Stadig i tvivl?
Hos Kjærup Kommunikation står vi klar med en udstrakt hånd, hvis du står tilbage med ubesvarede spørgsmål.
Vi har specialiseret os i kommunikation og branding. En god cocktail til at få dit indhold til at stå skarpt og unikt.
Start gerne med at læse vores guide til at samarbejde med en tekstforfatter.
Eller kontakt os via vores chat, send os en mail eller besøg vores sociale medier.
Se vores LinkedIn, vores Facebook, eller vores Instagram.