Del din viden på LinkedIn eller Facebook og få flere kunder i butikken.
Samme sang, nye toner
Du har sikkert hørt sangen før. Det giver pote, når du som virksomhed giver din viden eller dine produkter væk gratis. Især på sociale medier. Hvordan ved du, hvad du skal give væk? Vi hører ofte, at mange frygter at give for meget væk. Hos Kjærup Kommunikation mener vi ikke, at du kan give for meget væk. Tværtimod, for det skal nok komme tilbage på den ene eller anden måde – enten i form af salg eller god karma. Der er selvfølgelig en balance ift. dit budget, men du skal ikke tøve med at dele ud. Men… Hvor skal du så dele din viden?
Hvilket medie skal du dele på?
Alt efter hvilket kundesegment du har, er det oplagt, at du deler din viden på LinkedIn eller Facebook. Start med at undersøge hvilket medie, du oplever bedst feedback på og fokusér så på dette medie.
Del viden på LinkedIn
Hvis virksomheder (B2B) er din primære målgruppe, kan LinkedIn være en god platform at dele viden fra, da rigtig mange virksomheder og professionelle er til stede her, og bruger det som et værktøj i arbejdstiden. Dette udelukker dog ikke Facebook! Eksperimentér gerne og se om du, som B2B-virksomhed, kan fange kunder på Facebook. Hvis du fx er salgstræner, leverer IT-løsninger eller er ejendomsadministrator, er det en god idé at dele ud af din viden på LinkedIn. Der er flere måder, hvorpå du kan dele din viden på LinkedIn:
5 tips til at dele viden på LinkedIn:
- Lav et kort relevant opslag på LinkedIn, hvor du deler best practice indenfor dit fagområde.
- Skriv en artikel på LinkedIn, hvor du går i dybden med en problematik + en løsning, som mange af dine kunder oplever.
- Udgiv et videoopslag på LinkedIn, hvor du deler ud af din viden.
- Del en relevant ekstern artikel på LinkedIn, hvor du giver din mening på emnet, som selvfølgelig har relevans for dit netværk.
- Vær aktiv, kommentér og kom med inputs på LinkedIn, når dit netværk og andre søger hjælp indenfor dit fagområde.
Læs mere om hvorfor netop LinkedIn lige her.
Del ud på Facebook
Handler du med privatpersoner (B2C), som din primære målgruppe, skal du nok nærmere søge mod Facebook fremfor LinkedIn. Hvis du driver frisørsalon, ejer en restaurant eller sælger bukser, vil du højst sandsynligt få bedst feedback på Facebook, da Facebook oftest bliver benyttet af mennesker, der har den private hat på. Her kan du dele ud af produkter og viden på mange forskellige måder:
3 råd til hvordan du kan dele viden på Facebook:
- Lav en Facebook konkurrence, hvor du udlodder en gratis præmie på bekostning af et like og en kommentar på dit virksomhedsopslag.
- Tilbyd gratis rådgivning indenfor dit fagområde til dine Facebook følgere. Dette kan gøres på flere måder, men formålet er, at du, helt uforpligtende, giver din mening omkring en given problemstilling for følgeren.
- Giv gode råd til problemer, der er relateret til dit fagområde. De gode råd er gratis og kan benyttes kvit og frit. Dermed opbygges der tillid fra din Facebook følger, og hvem ved? Måske du er øverst i underbevidstheden, næste gang et lignende problem skal løses.
Bliv endnu klogere på Facebook og virksomhedssider lige her.
Kørekort til LinkedIn og Facebook
Du er nu klædt på til, at du dele ud af din viden. Vi benytter selv disse vejledninger, når vi administrerer sociale medier – LinkedIn og Facebook – på vegne af vores kunder.
Hos Kjærup Kommunikation tilbyder vi gratis rådgivning, hvor vi går ind og vurderer, hvordan din virksomhed kan optimere sine sociale medier. Henvend dig via kontakt, eller ring og få en snak.