Storytelling i markedsføring

Storytelling

Hvad er storytelling? Storytelling er et værktøj, der er yderst populært og effektivt at benytte i markedsføring. Hvad gemmer sig egentlig bag ordet? I bund og grund handler det om at fortælle en historie. Uanset om det gennem tekst, billeder eller video.

Storytelling er det nye, men er faktisk en gammel kunstart

Du kan opbygge en historie omkring et produkt eller en virksomhed, i stedet for blot at lave en beskrivelse.

Det handler om at fortælle en historie, hvor man inddrager modtagerne på en helt ny måde. Man husker nemmere historier end, hvis man modtager information. Derfor er storytelling en rigtig god måde at markedsføre sig på. Man kan skabe et forhold til kunder og læsere, da man vækker følelser gennem fortællinger.

Kort om storytelling

Vi har udvalgt få pointer, som vi synes er værd at huske på, når du vil benytte storytelling. Især hvis du vil bruge storytelling i virksomhedsbeskrivelser, produktbeskrivelser, eller personlig branding. Om du gør det på de sociale medier, hjemmeside eller et tredje sted, er helt op til dig.

Underholdning

Når du benytter dig af storytelling, skal du tænke på underholdningsværdien. Dette gælder både, hvis du fortæller en sjov historie, en tragisk historie eller en værdiskabende historie. Der skal være underholdning.

Ved at underholde sættes der tanker og følelser i gang hos modtageren. Der bliver skabt en relation til det emne, der bliver fortalt en historie om. Denne relation bliver skabt indirekte – og dét er godt, da det ikke direkte bliver påtvunget modtageren. Tænk underholdning, når du tænker storytelling.

Iscenesættelse af et emne

I udformningen af din historie skal du tænke på, hvilket emne du vil iscenesætte. Det gør du bedst ved at tænke på, hvilke værdier, fordele eller budskaber, som din virksomhed eller produkt besidder.

Modtageren af din historie skal kunne relatere sig til det iscenesatte emne, uden at det bliver alt for oplagt, at du iscenesætter det.

Det handler altså om at tage dit budskab ned på et relaterbart niveau, så modtageren forstår, hvad du som virksomhed står for eller sælger.

Karakterudvikling

I din histories handling er det vigtigt, at der sker en udvikling. Dine modtagere vil altså gerne opleve en karakterudvikling, hvor en person udvikler sig fra A til B. Ved brug af storytelling kan historiens fysiske forhold sagtens variere, mens udviklingen er den samme.

Forestil dig en fiktiv succeshistorie, hvor en mand er gået fra at være gadedreng og bandemedlem i København, til at han i dag er succesfuld forretningsejer. Hvad vil fange dig? At manden var bosiddende i København, eller at han har udviklet sig gevaldigt?

Læs også: “Sådan skriver du gode online tekster”.

Benyt storytelling i din markedsføring allerede i dag

Vi håber, at vi har kunne inspirere lidt til at komme i gang med storytelling. Hos Kjærup Kommunikation er vi klar til at hjælpe dig godt i gang med brugen af storytelling, hvis du ikke helt ved, hvordan det skal gribes an. Vi har flere skøre ideer til at fortælle den gode historie.

Hos Kjærup Kommunikation er marketing bureau, hvor du får professionel tekstforfatning, hjælp til Facebook, LinkedIn og Instagram, samt rådgivning i marketing.

Kjærup Kommunikation