Undgå fejl i content marketing

Fejl i content marketing
Få styr på din virksomheds content marketing.

Vi giver dig her 8 typiske fejl, som ofte opleves i content marketing.

Alle kan lave fejl. Det er menneskeligt. I virkelighedens barske hverdag kan det dog koste mange gysser, hvis man som virksomhed begår fejl af større karakter. Derfor vil vi gerne hjælpe med, at virksomheder undgår hyppige fejl, som vi oplever i content marketing. Læs med og bliv klogere.

1. Manglende værdi for modtageren

Det er virkelig vigtigt, at man som virksomhed tænker: ”hvad får andre ud af det”, når man tænker content marketing. Uanset om det er indlæg, opslag, mail eller noget fjerde som man udsender. Værdien for modtageren er altafgørende.

Selvfølgelig kan der også være værdi i, at virksomheder deler humoristiske indslag, eller at man som medarbejder på LinkedIn fortæller om ens arbejde; men hav hele tiden in mente, at modtagerne engagerer sig mere, når der bliver skabt værdi for dem. Gode råd og fifs, som 5 gode råd om marketing, kan være et eksempel på værdi i content marketing. Definitionen af værdi er bred, så analyser virksomhedens kunder og find ud af, hvad der skaber værdi for dem.

2. Lægger ikke op til engagement

At lægge op til engagement, og handling for den sags skyld, er yderst vigtigt, hvis du vil skabe resultater med content marketing. Der er mange måder at lægge op til engagement. En klassiker er at stille et spørgsmål. Dette kan føre til ubevidst inddragelse fra læseren. Som afsender kan du også komme med mere ”kontroversielle” udtalelser eller argumenter, når du søger engagement. Det kontroversielle behøver ikke at være negativt ladet. Det kan sagtens komme i en humoristisk tone, så længe det fanger og lægger op til engagement.

3. Der er intet visuelt for modtageren

Det visuelle udtryk – billede eller video – er vigtigt i content marketing. Benyt flotte billeder, gerne autentiske billeder fra virksomheden selv. Video er efterhånden også allemandseje, så gør dig klog på, hvordan du nemt og hurtigt kan fange modtagerne via en skarp video. Alt for meget tekst kan hurtigt virke kedeligt, medmindre man har noget vigtigt på hjertet og en fængende overskrift. LinkedIn og nyhedsbreve oplever stadig fint engagement udelukkende med tekst – en tendens vi har set hos Kjærup Kommunikation.

Læs også om “visuel identitet og branding”

4. Manglende kvalitet

I dagens verden producerer alle content, så det handler om at producere kvalitet, når du tænker content marketing. Der skal altså være noget dybde bag det, du sender ud. Kvantitet er ikke decideret unødvendigt, men stærk kontinuitet er at foretrække. For at virksomheder kan se resultater, skal der gøres kreative tanker, analyseres målgruppe og eksperimenteres samt produceres kvalitetsindhold, før resultaterne kommer. Modtageren opdager hurtigt, hvis der ikke er viden eller tanker bag virksomhedens content marketing.

5. Ingen planlægning

Planlægning er essentielt for, at virksomhedens content bliver set, hørt og skaber engagement. Det er samtidig også nemmere at overskue, hvornår hvad skal produceres. Igen skal det påpeges, at det er vigtigt at analysere virksomhedens målgruppe(r), hvis du skal ramme dem korrekt. Hvornår skal der markedsføres for hvad? Hvornår er din målgruppe online på de ”rigtige” platforme? Planlægning er simpelthen med til at sikre, at du får det mest optimale ud af content marketing. Uanset om det er LinkedIn, Facebook, Instagram, mail osv.  

OBS: Læs også “Planlæg dit indhold til LinkedIn”

6. Manglende strategi

Der skal klarlægges en klar strategi over, hvad det udsendte content skal føre til. Her ser vi, at mange virksomheder fejler. Klarlæg om formålet er at øge kendskabsgraden, få flere besøgende på hjemmesiden eller sælge mere fra webshoppen mm. Det er vigtigt, at du har en strategi, som indeholder klare mål. Sørg for at have den på plads, inden du kaster dig ud i content marketing.

7. Manglende måling på content marketing

Uanset hvor der udsendes content marketing, så kan effekten måles. Mål effekten i forhold til din strategi; på den måde kan du følge udviklingen og se, om strategien bærer frugt. Analyser, hvordan virksomhedens udsendte content har performet. Det giver dig også mulighed for at ændre i strategien undervejs samt sikre kvalitetsindhold fremadrettet. Sørg for at måle effekten.

8. Man glemmer SEO

Det er vigtigt at medtænke SEO (Search Engine Optimization), når du tænker content marketing. Vi står i en digital tid, hvor Google løser rigtig mange af vores problemer, når vi agerer som forbrugere. Derfor skal du sørge for at have skarpe og relevante tekster i forhold til virksomhedens produkter og services, når du udsender content marketing. På den måde tiltrækkes der blandt andet mere organisk trafik på Google.

Der begås mange fejl i content marketing

Disse otte pointer der påpeger typiske fejl ved content marketing, er blot nogle af de mange fejl, som begås på daglig basis. Vi kunne fortsætte med mange flere pointer, og vi er klar over, at der findes mange andre løsninger på de påpegede fejl; så hvis du alligevel er nået så langt, at du stadigvæk læser med, så indrømmer vi gerne, at vi også har begået fejl. Alle mennesker begår fejl. Det stopper os dog ikke i at brænde for at skabe content marketing.

Du må ikke miste håbet!

Skulle du have mistet håbet om at lave content marketing selv (ikke vores intention, beklager), eller har du lyst til at vide mere om, hvordan du kan gavne af content marketing, så kontakt Kjærup Kommunikation. Vi er et marketingbureau i Aalborg, der altid er klar på at lytte til dine udfordringer og løse dine problemer.

Kontakt os lige her. Eller følg med på LinkedIn for at få flere gode råd.

Kjærup Kommunikation