5 do’s and don’ts på LinkedIn

Do's and don'ts på LinkedIn

Velkommen til LinkedIn, lad os hjælpe dig lidt med spillereglerne

Du har besluttet dig for at oprette en LinkedIn profil, og du er nu online. Så langt så godt, så er det bare at komme i gang – eller er det?

Som de fleste steder man begår sig online, er der også et sæt uskrevne regler på LinkedIn. Disse ’regler’ kan være svære at afkode, specielt når man er ny i gamet, og befinder sig på hidtil ukendt territorie.

”Fortvivl ej, LinkedIn-hjælpen er på vej”

Selvom LinkedIn kan virke som en uoverskuelig og måske endda intimiderende opgave, så fortvivl ikke! LinkedIn er en oplagt mulighed for dig professionelt.

På LinkedIn har du mulighed for at komme i direkte kontakt med din ønskede målgruppe.

LinkedIn gør op med undskyldningerne omkring tid, for med en LinkedIn profil kan du netværke når som helst – og endnu bedre, med hvem som helst!

På LinkedIn er der plads til alle

Uanset om du ønsker at gøre opmærksom på dig selv med personlig branding eller at gøre opmærksom på din virksomhed med virksomhedssider og brandambassadører, så er LinkedIn the place to be.

Læs med nedenfor, hvor vi kommer med vores bud på do’s and don’ts på LinkedIn.

5 Don’ts 

Det gode råd gør forskellen, og vi fraråder dig derfor følgende på LinkedIn.

1. At have en privat profil

LinkedIn er ikke det oplagte sted at dele private feriebilleder eller information, som kun ønskes tilgængeligt for venner eller bekendte.

Det er en platform til at dele professionelt ud af, hvem du er, og hvad du laver, samt en platform, som giver dig mulighed for at netværke med andre professionelle.

For at dette er muligt, kræver det, at andre kan se din profil.

2. At bruge automatiserede beskeder 

 

automatiserede svarmuligheder på LinkedIn

 

En onesize-fit-all strategi er ikke vejen frem på LinkedIn – heller ikke selvom LinkedIn udstyrer dig med automatiserede svarmuligheder!

Automatiserede svar virker upersonlige og kan i nogle tilfælde opfattes som spam.

Tip: Lad dit engagement afspejle sig i dine beskeder, ved at tilføje personlige beskeder, som tager udgangspunkt i, hvem du ønsker at kommunikere med.

3. At lave en upersonlig profiltekst 

Undgå en upersonlig profiltekst, hvori du sweet talker læseren og skriver, hvad du tror vedkommende ønsker at læse.

Det er den traditionelle måde at skrive en ansøgning på, den er fremhyklet, og det syner uprofessionelt.

Tip: Tilføj i stedet det, du ønsker, at læseren skal vide om dig – hvad du finder interessant at arbejde med, dine styrker, og hvad du tilbyder.

4. At undlade tidligere joberfaringer 

Ved at udelukke tidligere joberfaringer, gør du IKKE dig selv en tjeneste. Såfremt du har skiftet branche, kan tidligere joberfaringer stadig komme dig til gode.

Måske har du erfaring som underviser, men arbejder nu som sælger.

Måske har du arbejdet med kommunikation, men søger nu et job indenfor plejesektoren.

Det er erfaringer, som ikke skal negligeres, da det ofte er interessant og af værdi for en kommende arbejdsgiver.

Med andre ord, så udelukker det ene ikke det andet – det bidrager.

5. At udvise nej-hats mentalitet 

 

 

Negativitet fører intet godt med sig. Hvis du vil tages seriøst og ønsker dine forbindelsers respekt, så skal du gøre dig fortjent til det.

UNDLAD negative udbrud og kommentarer. Det er dårlig brug af taletid!

Vi kender det fra Facebook, ham eller hende, som formår at finde noget negativt i alle situationer, og mener, at deres meninger er kærkomne, selv hvor de ikke er efterspurgte.

Lad LinkedIn være platformen for professionalisme og optimisme!

Du kan også læse vores 10 gode råd til LinkedIn.

5 Do’s 

5 gode råd til, hvordan du begynder dit LinkedIn-eventyr.

1. Vær genkendelig med et profilbillede

 

Intet profilbillede på LinkedIn er en dum idé.

 

Vil du åbne døren for en, du ikke kan se hvem er? Højst sandsynligt ikke.

Det samme er gældende på LinkedIn. Dit profilbillede kan ligeledes være afgørende for, om andre kan finde dig eller ej.

Dit profilbillede afspejler dig og bidrager visuelt til din profil.

Så sæt håret, tag den pæne skjorte på og smil ?

Læs: 7 RÅD TIL DET GODE LINKEDIN PROFILBLLEDE

2. Tilføj en velovervejet headline 

Din profils headline er noget af det første, som lægges mærke til på din profil.

Den er synlig lige under dit navn og anvendes ofte til titelbeskrivelser, dette er dog ikke nødvendigvis ‘det rigtige at gøre’.

Overvej din headline, og hvordan du med få udvalgte ord kan fange din målgruppes interesse for dig og din profil – tænk på den som en slags ’lokkemad’.

3. Vær personlig – og professionel 

Du kan sagtens være personlig og stadig opretholde en professionel adfærd. Sæt dig ind i den person eller virksomhed, som du ønsker at netværke med.

Læs vedkommendes profil igennem, eller undersøg virksomheden nærmere. Vis en oprigtige interesse i netop dem, du netværker med.

Tip:  Når du tilføjer en person til dit netværk, så tilføj en personlig beskedanmodning, hvori du forklarer, hvorfor du ønsker at tilføje netop ham/hende til dit netværk.

4. Svar på beskeder – også fanmails!

Når du modtager en besked i din indbakke, er det høfligt og god stil altid at svare – også selvom afsenderen måske ikke fanger din interesse.

Efterlad et godt indtryk, og hold dine muligheder åbne. Hvem ved, måske bliver en irrelevant profil, relevant for dig på et senere tidspunkt.

5. Hold aktiviteten ved lige!

Når du har oprettet din LinkedIn profil, skal du ikke læne dig tilbage og vente på, at andre kontakter dig.

Din profil skal holdes ved lige, og det kræver din aktive deltagelse. Du skal huske at pleje dine forbindelser!

Vær aktiv i deres kommentarfelt, send dem lykønskninger, vis dem, at du interesserer dig for, hvad de laver.

Hold ligeledes din profil opdateret ved løbende at opdatere din jobbeskrivelse og ved at dele indhold, som du finder relevant for både dig selv og dine forbindelser.

Husk: Græsset er altid grønnest, hvor du vander det!

Ønsker du at vide mere om, hvordan du står stærkere med din LinkedIn profil? Klik her.

Do’s and don’ts på LinkedIn – Kjærup Kommunikation

Hvis vores 5 do’s and don’ts har inspireret dig til at blive mere aktiv på LinkedIn, så er det jo bare fryd og gammen.

Anser du derimod stadigvæk LinkedIn som en jungle fyldt med vilde tigere, så er du velkommen til at kontakte Kjærup Kommunikation.

Du kan få sparring, rådgivning og hjælp til indhold på din LinkedIn profil. Hiv fat i os. Vi tager gerne en virtuel kop kaffe med dig.

Kontakt os med det samme lige her.

 

Skrevet af Cecilie R. L. Jensen.

Kjærup Kommunikation