Stå stærkere med din LinkedIn profil

Personlig branding LinkedIn

5 konkrete tips til at styrke din personlige branding på LinkedIn

Du har højst sandsynligt hørt det før:

“Du skal have styr på din LinkedIn profil.”

Det er uanset, om du benytter LinkedIn til at brande dig selv eller din virksomhed.

Det grundlæggende i at have en virksomhed er at skabe tillid til ens kunder.

Det er derfor især vigtigt, at du arbejder på at optimere din personlige branding på LinkedIn.

Derfor​ giver vi dig 5 konkrete tips til personlig branding på din profil.

 

Hvad indebærer personlig branding på LinkedIn?

I det store hele handler det om, at du gør dig selv unik i forhold til dine konkurrenter.

Derudover handler det også om at​ gøre dig synlig overfor relevante kontakter.

Det kan godt være svært at finde ud af, hvordan man undgår at forsvinde i mængden.

Og samtidig finde ud af, hvordan man sælger sig selv på bedste vis på LinkedIn.

1. Din LinkedIn profil er dit digitale håndtryk

Det er yderst vigtigt at fange læsernes opmærksomhed på din LinkedIn profil.

Dette kan du bl.a. gøre ved at udforme en fængende titel.

En titel er nemlig den, dine læsere ser som noget af det første, og det er den, der skal​ få dem til at læse videre.

Et godt råd er at skrive en titel med få ord, som beskriver dig både personligt og professionelt, men​ ​også konkret og præcis.

Det vil oftest være titlen, der bliver vist, når du deltager aktivt på LinkedIn​ eller får en ny forbindelse.

Derudover er det en god idé at benytte relevante søgeord. Altså, søgeord som din målgruppe gør brug af på Google eller LinkedIn.

2. Fokus på målgruppe

Nu kommer et af de vigtigste punkter i personlig branding på LinkedIn.

Tænk din målgruppe ind i din​ ageren på LinkedIn.

Det er uanset, om du er jobsøgende eller brand-ambassadør for en virksomhed.

Stil dig selv disse spørgsmål for at konkretisere din målgruppe:

  • Hvad er mit formål med LinkedIn?
  • Hvem er det, jeg gerne vil nå ud til?
  • Hvem er en god forbindelse for mig, hvis jeg skal have en ny kunde?
  • Hvilke kompetencer besidder jeg?

Sørg derefter for tydeligt at fremhæve dine kompetencer på din profil, men også i dine indlæg.

Så er dine kunder ikke i tvivl om, hvad du tilbyder.

Derudover er det en god idé at være strategisk i forhold til det, du liker eller deler.

Sørg for at dele eller like opslag, der også har værdi for dine forbindelser. Dette kan øge aktiviteten på din profil og gavne dig i sidste ende.

3. Tjek dine konkurrenter ud.

Det er ikke nogen skam at udforske sine konkurrenter.

Det er både i form af personer,​ der er i besiddelse af et job, der ligner, det du har.

Det kan også være, hvis du kigger på, hvordan​ andre virksomheder brander sig selv.

Måske får du inspiration til, hvordan du selv kan bygge din profil op samt udforme indlæg.

Det kan også være, du finder ud af, hvordan du ikke skal gøre.

Du kan, imens du tjekker dine konkurrenter ud, stille dig selv spørgsmålene:

  • Hvilke​ personlige og faglige kompetencer har jeg?
  • Hvordan skiller mine kompetencer sig ud fra både konkrete​ personer og fra andre virksomheder?

OBS: Se også vores blogindlæg omhandlende virksomhedsprofiler på LinkedIn

4. Gør din URL personlig

Noget af det vigtigste på LinkedIn er, at du er til at finde!

Derfor er det en god idé at tage et ekstra kig på den URL, der tilhører din LinkedIn.

Det er som sagt vigtigt, men også noget af det nemmeste at gøre SEO-​mæssigt.

Når du opretter en LinkedIn profil, vil du som udgangspunkt blive tildelt en URL, der​ ​indeholder en masse tal.

Dette gør det yderst svært for relevante kontakter at finde​ dig.

Derfor er det en god idé at gøre din URL personlig og dermed sætte dit eget præg.

Det er oplagt at ændre URL’en til dit navn.

 

Dette kan du gøre på følgende måde:

  1. ​Gå ind på din LinkedIn profil
  2. ​Klik derefter på ‘rediger offentlig profil​ og URL’
  3. ​Klik på redigeringsblyanten ved adressen
  4. ​Skriv nu præcis det, du gerne vil have stående (Tænk søgemaskineoptimering)

5. Personlig branding tager tid

Det kan lyde nemt at lave personlig branding på LinkedIn, men fald ikke i fælden.

Det​ ​nytter ikke noget at være aktiv på LinkedIn hver dag i en uge, hvorefter det bliver til hver anden uge.

Personlig branding på LinkedIn tager tid! Nogle gange tager det lang tid!

Det kan godt være, at det lyder krævende, og det kan det måske også være.

Det kan det især være, hvis du ikke får lavet et kontinuerligt flow.

Derudover handler personlig branding også om, at du bliver nødt til at kaste dig ud i​ ​det.

Vær ikke nervøs for at give ud af dig selv.

Du må for alt i verden ikke være​ bange for at lave fejl eller for at være for aktiv.

Føler du, at du er blevet klogere på personlig branding på LinkedIn?

I bund og grund handler personlig branding på LinkedIn om at vise omverdenen den bedste side af sig selv.

Derudover handler det også om konstant at have sine værdier in mente.

Vi håber, at du kan gøre brug af disse 5 konkrete tips.

Og vi håber, at du er blevet klædt​ på til at lave personlig branding på LinkedIn.

Uanset hvad står vi altid klar til at svare på spørgsmål, du måtte have eller til at hjælpe dig med at lægge en strategi for dine LinkedIn indlæg.

Kontakt os allerede i dag: Klik her.

Se vores ​LinkedIn​, vores ​Facebook​, eller vores ​Instagram​.