Sådan skriver du gode online tekster

Aske og Cecilie fra Kjærup Kommunikation skriver på computer. Skrivetips til online tekster.

Tips til gode online tekster

Har du svært at skrive gode tekster til web?

  • Tekster, der får din målgruppe til at læse mere.
  • Tekster, der får din målgruppe til at handle.

Vi forstår dig godt! De gode skrivetips står i kø, og det er nemt at blive forvirret over de mange råd.

Derfor giver vi dig 10 af de allervigtigste tips til at skrive gode online tekster.

Vi kan røbe…

At to af de 10 råd handler om, at du bare skal hamre løs på tastaturet, samtidig med at du har en klar plan for din tekst.

Hvordan kan det give mening?

Læs med længere nede.

Aske sidder og skriver på PC. Han sidder i et mørkere lokale ved et skrivebord.

10 tips til gode online tekster

Du begynder nu læsningen af de 10 råd til at skrive gode online tekster. Eller gør du?

Det er ikke sikkert, at du har læst netop det her afsnit først.

Vi gætter på, at du skimtede de mange overskrifter, inden du nåede til dette afsnit.

Derefter besluttede du dig for, om indlægget er værd at gå i dybden med.

Så, hvis du læser dette afsnit, tillykke til os – vi må have fanget din interesse.

Læs de 10 vigtigste tips til gode online tekster

Lad os komme i gang, vi har trukket spændingen længe nok.

1. Skriv til din målgruppe

Ved du, hvem du skriver til?

Hvis du bare skriver med spredehagl, kan det saftsuseme være en lang proces at trænge igennem hos læseren.

Du skal kende din læsers/kundes tankegang, forstå hvad personen søger og tale et sprog, som din kunde taler.

2. Skriv dit budskab som noget af det første

En kvinde sidder med en ipad og læser. Kjærup Kommunikation. Tekster.

Der er vist ingen tvivl om, at vores budskab i dette blogindlæg er at levere skrivetips til online tekster. Dét fik vi nævnt en del gange i indledningen.

Du bør gøre det samme. Kom ud med dit budskab med det samme.

Du har rigelig med plads til at uddybe efterfølgende, så smid budskabet ud som det første.

3. Lav en plan over tekstens opbygning

”Jeg har en plan.” – som Egon Olsen siger, når han får en genial idé.

Du bør have det samme, når du går i gang med at skrive en tekst.

Ligegyldigt om din tekst skal være 1000 eller 10.000 ord lang, skal du lægge en plan, inden du begynder at skrive.

Din plan bør have en klar struktur over, hvordan du vil bygge din tekst op, tone of voice, overskrifter og budskab.

4. Skriv, skriv, skriv

Når planen er lagt, skal du skrive på livet løs.

Straf tastaturet, så det kan mærke, at du virkelig har noget på hjerte.

Når du har kørt på længe nok, er det tid til en pause.

Stop op, sortér det overflødige fra, og skriv lidt igen.

5. Skriv dynamisk

Aske skriver på computer ved et skrivebord. Der ligger en blok og en kuglepen ved siden af ham. Kjærup Kommunikation er hans arbejdsplads.

Dine tekster skal være aktive. Det bliver de ved, at du skriver verber i nutid.

Benyt dig også af personlige stedord, så læseren føler, at du skriver til ham eller hende.

6. Engager læseren

Du kan engagere læseren ved at stille spørgsmål, der kan besvares med ’ja’ i personens underbevidsthed.

Benyt dig også af vendinger, som hele tiden får læseren til at føle, at du kan gøre livet lettere for ham eller hende.

  • ”Forestil dig at…”
  • ”Har du også svært ved at…?”
  • ”Sådan bliver livet nemmere for dig…”

7. Tænk SEO ind i dine tekster

Du ser et billede af en iphone og en søgemaskine.

Mister du alt håb, når du hører ordet SEO?

Det kan også være en større videnskab, men hvis du tænker enkelte SEO-elementer ind i din tekst, kan det ikke gå helt galt.

  • Søgeordsanalyse
  • Din hensigt med teksten
  • Det gode indhold: overskrifter og struktur, fængende indhold og problemløsning

Vi glæder os til at skrive et blogindlæg til dig, som udelukkende handler om SEO-tekst.

8. Lad ikke læseren drukne i tekst

Du kan sagtens skrive mange ord, uden at læseren drukner i tekst.

Det kræver blot, at du sørger for at trykke på ’enter’ i ny og næ.

Lav gerne linjeafstand ved hver anden sætning.

Det gør det mere overskueligt for din læser, især når teksten læses på mobil.

9. Call-to-action

Når du afrunder din tekst, så sørg lige for, at du har en call-to-action med.

Altså, den famøse skrid-til-handling-opfordring.

Den kommer i mange størrelser, indpakninger og former, men opfordr altid modtageren til at handle:

  • Læs mere
  • Download e-bog
  • Tilmeld nyhedsbrev
  • Book et møde
  • Kontakt os

10. Print din tekst ud

En mand står og printer et stykke papir ud.

Inden du udgiver din tekst, skal du dobbelttjekke dine digitale kragetæer.

Det er en god idé at printe din tekst ud, gennemgå den for stavefejl, slåfejl og kommasætning.

OBS: Læs mere om kommasætning her.

I samme ombæring kan du se, om der er nok linjeafstand mellem dine sætninger.

Få mere inspiration til tekster og online markedsføring

Er du fortabt i arbejdet med dine online tekster, er du velkommen til at kontakte os.

Du kan booke et møde med os lige her: book møde.

Læs også flere gode råd og tips på vores blog, hvor vi deler ud af vores viden om tekstforfatning og sociale medier.

 

Vi skrives ved.

 

Skrevet af Aske Kjærup Pedersen.

Kjærup Kommunikation