Kan du huske den sidste tekst, du læste? Sikkert ikke. I løbet af en almindelig dag registrerer vi nemlig rigtig mange ord. Hvordan kan det så være, at vi nogle gange ender med at købe noget, efter vi har læst en række af ord?
Tekstforfatning og salg har en sammenhæng
Ord og tekster kan have forskellige formål. Nogle tekster kan appellere til ens tanker og følelser, mens andre tekster kan være rettet mod ens sunde fornuft. Fx har tekster i en roman en tendens til at underholde, lige såvel som en artikel ofte er informerende og oplysende. Der er altså altid et klart formål fra afsenders side, uanset genre, medie og kategori.
Skarp tekst og vigtigt budskab
Når formålet med tekstforfatning er at sælge, skal man skabe opmærksomhed og købelyst. Derfor skal teksten være skarp og vække en lyst hos modtageren; ”Jeg må bare vide mere.” eller ”Jeg må bare eje dette.” Eftersom mange virksomheder driver forretning på online platforme, er det alfa og omega, at man har styr på sine tekster. Man skal ramme plet med sit budskab, når man skal sælge igennem tekst.
OBS: Læs mere om tekstforfatning her.
Hvad er en god produkttekst?
Hvis man gerne vil sælge et produkt, er det vigtigt med en produkttekst, der sidder lige i skabet. For at skabe den gode tekst, skal man tænke over hvert eneste ord, der indgår i teksten. Når folk er online, gider de som regel ikke læse en hel tekst. De skimter blot, og derfor tæller hver eneste sætning, hvis man vil skabe et købsbehov. Man skal ikke skrive en typisk salgstekst, hvor fordelene ved produktet fremhæves sort på hvidt, men sørge for at tale til underbevidstheden. Hvis først dét lykkes, er der stor sandsynlighed for at skabe et købsbehov. Er man i stand til at fremhæve fordelene på en indirekte måde, er der gode odds, for at modtageren af teksten vil læse mere. Det hele handler om at skabe noget unikt. Man skal ikke genbruge tekster, men sørge for at fortælle en ny historie, der relaterer til produktet. En skarp tekst er derfor ofte kort og præcis, og uden unødvendig information.
Med en god produkttekst styrkes en virksomhed også i SEO-regi.
SEO-tekster
Ved at formulere skarpe produkttekster kan man øge trafikken til sin virksomheds hjemmeside og produkter. Og det er vel netop ofte dét, man ønsker, når man sælger gennem tekst. I hvert fald, hvis man sælger online. En god SEO-tekst består af ord, som bedst muligt beskriver det produkt, man forsøger at afsætte. Her er det vigtigt at have gennemgående søgeord, som går igen gennem hele teksten. Disse søgeord beskriver selvfølgelig det produkt, som man vil sælge. På den måde øges chancen for, at ens produkt bliver fundet på netop disse søgeord på fx Google.
Hvis du blev inspireret af dette blogindlæg, kan du også læse: “Sådan skriver du gode online tekster”.
Test dine tekster
Vi håber, at dagens låge har givet lidt inspiration til at skrive en god tekst. Skulle du dog stå med spørgsmål, kan du altid kontakte Kjærup Kommunikation. Vi står klar med en hjælpende hånd, og skriver gerne dine produkttekster, hvis der skulle være brug for det. Læs med i morgen, hvor vi snakker om hjemmesider.