Handelsbetingelser for Kjærup Kommunikation

Disse handelsbetingelser (“Vilkår“) gælder for alle leverancer fra Kjærup Kommunikation (“KK“) til kunden (“Kunden“). Ved at indgå aftale med KK accepterer Kunden Vilkårene. Skriftlig kommunikation kan ske via e‑mail og anses for bindende.


1. Aftaletyper og omfang

1.1. KK leverer ydelser inden for digital markedsføring, herunder bl.a. strategisk rådgivning, indholdsproduktion, annoncering på sociale medier, community management, tracking/rapportering og relaterede ydelser (“Ydelserne“).

1.2. Ydelserne kan leveres under følgende aftaletyper:

  • A) Faste og løbende samarbejder (retainer)

  • B) Klippekort

  • C) Timebasis eller projektpris

1.3. Det konkrete omfang, leverancer, deadlines, priser og eventuelle forudsætninger fremgår af ordrebekræftelse, arbejdsbeskrivelse (SOW) eller e‑mail (samlet kaldet “Aftalegrundlaget“). Ved uoverensstemmelser går Aftalegrundlaget forud for disse Vilkår.


2. Faste og løbende samarbejder (retainer)

2.1. Oprettelse og adgang. Ved aftalens indgåelse giver Kunden KK adgang til relevante konti, profiler, sider, annoncekonti mv. samt nødvendige aktiver (brandmateriale, billeder, tekst, produktdata osv.).

2.2. Fakturering og fornyelse. Retaineraftaler faktureres tre (3) måneder forud. Aftalen fornyes automatisk hver tredje måned, medmindre Kunden har opsagt skriftligt, jf. pkt. 2.3.

2.3. Opsigelse. Retaineraftaler kan opsiges af hver part med løbende måned + 1 måned. Opsigelse skal ske skriftligt.

2.4. Binding. Der er ingen bindingsperiode ud over opsigelsesvarslet i pkt. 2.3. KK kan opkræve opstartsgebyr afhængigt af opgavens omfang.

2.5. Omfang og merarbejde. Retaineren omfatter det i Aftalegrundlaget aftalte time- eller leveranceomfang til fast pris. Overskrides omfanget, eller bestilles ydelser uden for retaineren, faktureres dette som merarbejde efter gældende timepris, medmindre andet er aftalt.

2.6. Deadlines og kundens medvirken. KK’s deadlines for udkast og publicering forudsætter rettidig leverance af materiale og feedback fra Kunden. Når KK leverer udkast inden aftalt frist, anses KK’s del af leverancen for rettidigt opfyldt. Overskrides godkendelses- eller leveringsfrister af Kunden, kan tidsplaner forskydes, og KK kan udskyde eller undlade publicering.


3. Klippekort

3.1. Køb og anvendelse. Klippekort kan anvendes til rådgivning, produktion og løbende ad hoc-opgaver, men ikke til medieindkøb eller tredjepartsomkostninger, medmindre udtrykkeligt aftalt.

3.2. Gyldighed. Klippekort udløber 12 måneder fra købsdato, hvis timerne ikke er anvendt inden for perioden, medmindre andet er aftalt skriftligt. Ubrugte timer bortfalder uden refusion ved udløb.

3.3. Ikke-refunderbart. Klippekort refunderes ikke helt eller delvist og kan ikke ombyttes til kontanter. Klippekort er knyttet til Kunden og kan ikke overdrages uden KK’s forudgående samtykke.

3.4. Timeforbrug. Forbrug opgøres i min. 15-minutters intervaller og afrundes opad pr. opgave. Tidsforbrug fremgår af oversigt efter anmodning eller i aftalt rapporteringsfrekvens.


4. Timebasis eller projektpris

4.1. Timebasis. Medmindre andet er angivet, faktureres efter gældende timepris. Estimater er vejledende. Afvigelser som følge af ændret scope, ekstra iterationer, hasteopgaver eller forhold hos Kunden faktureres.

4.2. Projektpris. Ved fast projektpris omfatter prisen de i Aftalegrundlaget angivne leverancer og iterationer. Ændringer, tilføjelser, ekstra korrekturrunder eller forsinkelser fra Kunden faktureres som merarbejde.

4.3. Accepttest. Leverancer anses for accepteret ved skriftlig godkendelse eller 5 arbejdsdage efter levering uden skriftlige indsigelser med specifikation af mangler.


5. Økonomi, betaling og prisregulering

5.1. Betalingsbetingelser. Medmindre andet fremgår af fakturaen, er betalingsfristen 8 dage netto. Alle priser er ekskl. moms og eventuelle afgifter.

5.2. Morarente og rykker. Ved forsinket betaling beregnes morarente i henhold til renteloven. KK kan opkræve rykkergebyr efter gældende regler og suspendere arbejdet indtil betaling.

5.3. Udgifter og medieforbrug. Tredjepartsomkostninger (f.eks. annonceforbrug hos Meta/LinkedIn/Google, licenser, stock, undertekster, tryk, hosting) afholdes af Kunden direkte eller viderefaktureres med evt. administrationsgebyr, hvis aftalt.

5.4. Prisregulering. KK kan prisregulere med 30 dages varsel ved væsentligt ændrede omkostninger, ændret lovgivning, platformsvilkår eller løn- og prisudvikling. Prisændringer i en indeværende forudbetalt periode træder i kraft ved næste periode.


6. Leverancer, rettigheder og referencebrug

6.1. Immaterielle rettigheder. Kundens forudgående materialer og kendetegn tilhører Kunden. KK’s forudgående metoder, skabeloner og værktøjer tilhører KK.

6.2. Ejerskab til leverancer. Når fuld betaling er modtaget, opnår Kunden en ikke-eksklusiv, tidsubegrænset brugsret til de specifikke leverancer, der er produceret til Kunden som led i Aftalegrundlaget. Råmateriale (fx projektfiler) indgår kun, hvis det er udtrykkeligt aftalt.

6.3. Tredjepartsrettigheder. Licenser til fonde, billeder, musik, plugins m.v. er Kundens ansvar, medmindre andet er aftalt. KK kan bistå med indkøb på Kundens vegne; i så fald overdrages licenser i det omfang, udbyderen tillader det.

6.4. Reference. KK kan angive Kunden som reference og vise ikke-fortrolige leverancer i portefølje og på sociale medier, medmindre Kunden skriftligt frabeder sig dette.


7. Brug af platforme og tredjepartsværktøjer

7.1. Platformsvilkår. Kunden anerkender, at platforme (fx Meta, LinkedIn, Google, TikTok) løbende ændrer funktionalitet og politikker. KK kan ikke garantere specifik performance, godkendelse af annoncer eller uændret adgang.

7.2. Adgang og sikkerhed. Kunden er ansvarlig for at give og vedligeholde sikker adgang (inkl. 2FA) og for at informere KK om ændringer. KK håndterer loginoplysninger fortroligt og i overensstemmelse med pkt. 10.

7.3. Data og tracking. Implementering af tracking (fx pixel, konverterings-API, GA4) forudsætter korrekt teknisk opsætning, lovligt grundlag og gyldig samtykkestyring hos Kunden. KK rådgiver, men Kunden er dataansvarlig for egen databehandling, medmindre der indgås databehandleraftale, jf. pkt. 9.


8. Kvalitet, korrektioner og begrænsninger

8.1. Korrektur. Kunden skal gennemlæse og godkende tekster, annoncer og materialer før publicering. Godkendt materiale publiceres som udgangspunkt uden yderligere korrektur fra KK.

8.2. Lovlighed og indhold. Kunden indestår for lovligheden af materiale, oplysninger og påstande (fx markedsføringslov, ophavsret, konkurrenceregler, forbrugerrettigheder). Kunden friholder KK for krav rejst af tredjemand som følge af indhold leveret eller godkendt af Kunden.


9. Databeskyttelse (GDPR), cookies og tracking

9.1. KK behandler personoplysninger i overensstemmelse med gældende databeskyttelseslovgivning.

9.2. For detaljer om behandling af personoplysninger, cookies og tracking henvises til vores Cookie- og Privatlivspolitik, som er tilgængelig på www.kkommunikation.dk/cookie-og-privatlivspolitik/.

9.3. Når KK behandler personoplysninger på vegne af Kunden (fx kundelister, leads, drift af annoncekonti), fungerer KK som databehandler, og der skal indgås særskilt databehandleraftale (DPA).


10. Fortrolighed

10.1. Parterne skal behandle alle ikke‑offentlige oplysninger, herunder loginoplysninger, forretningshemmeligheder og data, fortroligt og kun bruge dem til opfyldelse af Aftalegrundlaget. Fortrolighedsforpligtelsen gælder i aftaleperioden og 5 år efter ophør.


11. Misligholdelse, suspension og ophør

11.1. Væsentlig misligholdelse. Væsentlig misligholdelse berettiger den ikke-misligholdende part til at ophæve aftalen helt eller delvist, hvis misligholdelsen ikke er afhjulpet inden 10 arbejdsdage efter skriftligt påkrav. Manglende betaling udgør væsentlig misligholdelse.

11.2. Suspension. KK kan suspendere arbejdet ved væsentlig betalingsmisligholdelse eller manglende medvirken.

11.3. Virkningsdato. Ved ophør faktureres alt udført arbejde og påløbne udgifter frem til ophørstidspunktet. Forudbetalte beløb refunderes ikke, medmindre andet følger af ufravigelig lovgivning eller skriftlig aftale.


12. Ansvar og ansvarsbegrænsning

12.1. KK er ansvarlig efter dansk rets almindelige regler, dog ikke for indirekte tab, driftstab, tab af data, avancetab eller følgeskader.

12.2. KK’s samlede ansvar er begrænset til det laveste af: (i) det beløb Kunden har betalt for Ydelserne i de seneste 6 måneder før skadens indtræden, og (ii) DKK 250.000. Ansvarsbegrænsningen gælder ikke for personskade eller forsæt/grov uagtsomhed.

12.3. KK giver ingen garanti for specifikke resultater (reach, konvertering, ROAS mv.), idet performance afhænger af forhold uden for KK’s kontrol (platforme, målgrupper, marked, budget m.v.).


13. Force majeure

13.1. Ingen af parterne er ansvarlig for manglende opfyldelse som følge af forhold uden for partens rimelige kontrol, herunder men ikke begrænset til strømsvigt, netværksnedbrud, myndighedspåbud, strejke, cyberangreb, leverandørsvigt eller platformnedbrud.


14. Overdragelse

14.1. Parterne kan ikke uden den anden parts skriftlige samtykke overdrage rettigheder og forpligtelser til tredjemand, bortset fra overdragelse til koncernforbundne selskaber eller i forbindelse med virksomhedsoverdragelse. KK kan frit anvende underleverandører/databehandlere.


15. Ændringer af Vilkår

15.1. KK kan ændre Vilkårene med 30 dages varsel. Væsentlige ændringer meddeles skriftligt. Fortsat brug af Ydelserne efter ikrafttræden udgør accept.


16. Lovvalg og værneting

16.1. Vilkårene er underlagt dansk ret (uden lovvalgsregler). Tvister afgøres ved kompetent dansk domstol i den retskreds, hvor KK har hjemting.


17. Kontakt

Kjærup Kommunikation
E‑mail: info@kkommunikation.dk
Telefon: +45 61 90 00 85
CVR: 43832972