10 gode råd til LinkedIn

10 gode råd til LinkedIn

Hvorfor LinkedIn?

LinkedIn er verdens største online CV-database. Det er platformen, hvor virksomheder og professionelle mødes, og deler ud af sine kompetencer.

LinkedIn er et værktøj til dig, som ønsker at udvide og pleje dit professionelle netværk, og et jobsøgningsværktøj for dig som søger nye jobmuligheder.

Det giver dig som privatperson mulighed for at brande dig selv, mens det for virksomheder er et markedsføringsmedie overfor kunder, samt en rekrutteringsplatform til fremtidige medarbejdere.

Du kan også læse vores blogindlæg: “LinkedIn, hvorfor?”.

10 gode råd til LinkedIn

Ønsker du at komme i gang på LinkedIn, men er du i tvivl om, hvordan du griber det an? Så læs med nedenfor, hvor vi giver dig 10 gode råd, til hvordan du bedst kommer i gang med LinkedIn.

 

1. Sørg for at din profil er offentlig

Før du lægger tid og kræfter i at skabe en professionel LinkedIn profil, skal du sørge for at dine informationer er tilgængelige for andre – især de løbende opdateringer er vigtige, at andre kan se.

Du gør din LinkedIn profil offentlig under dine indstillinger. Ved punktet ’privatliv’ vælger du blandt andet om dine jobopdateringer, jubilæer m.m. skal være synlige for dine forbindelser.

Herunder vælger du også om din onlinestatus skal være tilgængelig, og om dine forbindelser skal kunne se, hvis du bliver tagget i et opslag.

2. Vælg det rette profilbillede til LinkedIn

Tilbage i januar gik ’Dolly Parton Challenge’ viralt på nettet. Såfremt du ikke er studset over denne, så gik den ud på at poste 4 forskellige billeder af sig selv, som egnede sig bedst til hhv. Facebook, Instagram, LinkedIn og Tinder.

Netop denne challenge fremhæver vigtigheden i at vælge et passende billede til de forskellige medier, da hver billeder af disse sender et specifikt signal til modtageren.

Et profilbillede bidrager til størstedelen af det visuelle førstehåndsindtryk. Et godt profilbillede på LinkedIn, giver dig en chance for at påvirke folks opfattelse af din professionelle person.

Dit LinkedIn profilbillede er din genkendelsesfaktor, og er i nogle tilfælde afgørende for, at dine forbindelser ved hvem du er.

Læs mere om det rette profilbillede på LinkedIn lige her.

[emaillocker]

3. Tilføj et baggrundsbillede

På din LinkedIn profil har du mulighed for at tilføje et coverbillede. Dette er med til at skabe blikfang, og en måde hvorpå du kan personliggøre din profil. Her er det oplagt at bruge et billede af dig i arbejdsmæssig sammenhæng.

4. Skab interesse på din profil med en fængende overskrift

En overskrift er en vigtig del af din LinkedIn profil. Når du laver opdateringer, kommenterer eller når din profil vises i en søgning, vises overskriften automatisk under dit navn.

Overskriften på din LinkedIn profil er din personlige salgspitch, og bør indeholde mere end blot din stillingsbetegnelse. Tænk over, hvordan du skaber værdi i din nuværende eller ønskede stilling, og tilføj ligeledes dette.

Overskriften kan også bruges til at synliggøre, hvis du er ’jobsøgende’ eller ’praktiksøgende’.

Udnyt at det er det første, folk ser af din profil. LinkedIn udstyrer dig med blot 120 tegn til dette, overvej derfor dine ord nøje, og gør teksten konkret!

5. ”Om dig” – din personlige salgstale

Et summary, eller en ’kort beskrivelse’, som det kaldes på dansk er din personlige profiltekst. Tænk den som en udvidet version af din profils overskrift. Hold det stadig konkret, men uddyb dine kompetencer, faglige kvalifikationer og resultater.

Sørg for at fremhæve dine professionelle kompetencer frem for dine personlige. Ved at fremhæve disse som keywords i stedet for sætninger, gør du dig søgbar.

Ønsker du at blive kontaktet andre steder end på LinkedIn, kan du oplyse dine kontaktoplysninger.

6. Uddyb dit CV på LinkedIn

Med et CV skaber du et overblik over dine uddannelser og erhvervserfaringer. Dette sender et klart signal om, hvad du kan give en potentiel arbejdsgiver.

Angiv ikke blot din stillingsbetegnelse – benyt også chancen for at beskrive dine arbejdsopgaver, hvordan du løste disse og hvilke kompetencer, du opnåede herfra.

7. Anderkendelse af kompetencer

På din profil har du mulighed for at angive op til 50 forskellige kompetencer. Disse angives bedst som keywords, da disse er søgbare. Dette øger chancerne for, at netop din profil vises ved søgninger.

Dine forbindelser har desuden mulighed for at anerkende disse kompetencer. Anerkendelser på LinkedIn er det online svar på anbefalinger. Bed derfor tidligere eller nuværende kunder, kollegaer og chefer om at anerkende dig.

Anerkendelser af dine kompetencer er med til at øge troværdigheden på din LinkedIn profil.

8. Tilføj forbindelser på LinkedIn – vær ikke genert!

Regel nummer 1 når det kommer til at netværke er; dont be shy! Et stort netværk øger dine muligheder for at fremhæve dig selv og din virksomhed. Tilføj derfor også professionelle folk udenfor din egen branche.

Alle veje fører til Rom, dette gælder også, når man netværker. På LinkedIn er du ikke blot tilgængelig for dit eget netværk, men også for dine forbindelsers netværk.

Hvem ved, måske sidder der en potentiel kunde eller fremtidig arbejdsgiver blandt dit netværks netværk!

9. Tilføj en bemærkning på LinkedIn

Medmindre du tilføjer en person, mens du sidder overfor ham eller hende, er det en god idé at sende dem en bemærkning. Er du allerede bekendt med vedkommende, kan beskeden være mindre formel.

Kender du slet ikke personen, kan du med fordel præsentere dig selv, og forklare, hvorfor du ønsker at tilføje ham eller hende til dit netværk.

Du kan ligeledes opfordre vedkommende til at kontakte dig, hvis de har brug for hjælp indenfor dine kompetenceområder. Vær professionel, oprigtig og høflig – efterlad et godt indtryk.

10. Vær AKTIV!

Ovenstående 9 råd er ikke til megen gavn, hvis din profil står stille! Som havde det været et fysisk netværksmøde, så kræver LinkedIn ligeledes, at du deltager aktivt.

Interagér med dine forbindelser – anerkend og kommentér på deres opdateringer, deltag i relevante debatter, og del ud af din viden, hvor du kan. Hvorfor tænker du måske?

Først og fremmest er det en måde at pleje dine forretningsforbindelser på, og dernæst øger du din profils rækkevidde og synlighed.

Når du anerkender, eller kommenterer på dine forbindelsers opdateringer, fanger du ikke blot deres interesse, men du når ud til deres netværk og ganske enkelt, så udvider du potentielt dit netværk!

Læs mere om, hvordan du kan stå stærkere med din LinkedIn profil ved at klikke her.

10 gode råd til LinkedIn fra Kjærup Kommunikation

Har de 10 gode råd vækket en lyst til at give dig i kast med LinkedIn, så er Kjærup Kommunikation klar til at hjælpe dig. Du kan få rådgivning, sparring og udarbejdelse af opslag til markedsføring på LinkedIn. Du kan kontakte os lige her, ved at klikke på linket.

Skrevet af Cecilie R. L. Jensen

[/emaillocker]

Kjærup Kommunikation