LinkedIn, hvorfor?

LinkedIn indlæg

LinkedIn kan være en svær størrelse. Platformen startede som en online CV-platform, men har nu udviklet sig til at være en professionel netværksplatform samt rekrutteringsportal. Mange danskere har allerede taget platformen til sig. Derfor vil vi i dag sætte fokus på, hvorfor og hvordan man skal bruge LinkedIn.

Hvorfor skal man bruge LinkedIn?

Hvis man i dag sidder med tanken om, hvorvidt man skal oprette en profil på LinkedIn, er det vist ingen tvivl om, at det skal man. LinkedIn er verdens største professionelle netværksplatform. Derfor er det en genial platform, hvor man kan synliggøre sig selv og sine kompetencer. Samtidig kan man pleje sine professionelle kontakter og styrke sin professionelle profil.

På LinkedIn er det mulig at hente inspiration fra den branche, man agerer i, men også blive klogere på andre brancher. LinkedIn kan gavne karrieren, da både rekrutteringskonsulenter og arbejdsgivere får mulighed for at spotte ens profil. Startes der herefter en dialog med en interessant person, kan man blive headhuntet eller få henvendelser, blot fordi ens profil er online. Der findes således mange gode grunde til at benytte platformen, men når man så endelig får taget sig sammen til at oprette en profil, hvad gør man så? Læs lidt videre om indlæg og opførsel på LinkedIn.

LinkedIn indlæg og opførsel

Man skal spørge sig selv, om ens LinkedIn indlæg har relevans for sit netværk, og om man herigennem bidrager med noget. Hvis der grubles længe nok, finder man altid frem til en eller andet relevant indlæg, som man kan dele. Dog er det vigtigt, at indholdet i indlægget har bare en snært af professionalisme. I forlængelse af dette, er det på sin plads, at man udviser gode manér. Dette gælder både, når man deler et indlæg og kommenterer på andres indlæg. Selvfølgelig skal der være plads til diskussioner, men saglighed fremfor alt! Foruden den professionelle vinkel på ens LinkedIn indlæg, er det måske en meget god idé, hvis man fravælger at poste billeder fra den sidste familiefødselsdag, hvor moster Olga fyldte 62. Medmindre, der selvfølgelig skete noget relevant, som kan vinkles professionelt.

Når man agerer på LinkedIn og vil lave et indlæg, så skal man hele tiden have i baghovedet, at det er en professionel platform. Derfor skal man bruge sin sunde fornuft. En god huskeregel, når man vil lave et indlæg, er derfor, at man skal kunne spørge sig selv: ”Hvordan skaber jeg værdi for mit netværk?”.

Indlæg og opførsel på LinkedIn, kort opsummeret:

  1. Bidrag med værdi på LinkedIn
  2. Hold en sober tone
  3. Hav en professionel tone
  4. Faglighed i indlæg og opførsel
  5. Brug din sunde fornuft

LinkedIn rådgivning til dig

Vi håber, at dagens LinkedIn inspiration har givet dig blod på tanden til at komme i gang med LinkedIn. Hvis du stadig tvivler, kan Kjærup Kommunikation hjælpe dig godt på vej med LinkedIn. Vi sidder klar med rådgivning til, hvordan du udnytter platformen bedst muligt.