Hvad koster en tekstforfatter egentlig?
1. Hvad koster en copywriter/tekstforfatter?
Koster en tekstforfatter 200 kr. i timen? 1000 kr. i timen? 1500 kr. i timen?
Hvad koster en tekstforfatter egentlig?
Det korte (og måske lidt kedelige) svar er, at det varierer rigtig meget.
Du kan helt sikkert finde en copywriter til både 200 kr. og 1500 kr. i timen.
En freelance tekstforfatter gennem f.eks. Fiverr vil nok være din billigste mulighed.
Skal du have fat i et bureau, ligger prisen oftest mellem 700-1200 kr. i timen ex moms.
2. Pris pr. ord eller pr. time?
En vigtig faktor, når det kommer til pris, er opgørelsesmetoden.
Her er der som udgangspunkt to muligheder: pris pr. ord eller timepris.
Hos Kjærup Kommunikation har vi aldrig rigtig dyrket ‘pris pr. ord’ i praksis.
At betale pr. ord vil muligvis gøre det lettere at gennemskue, hvor meget du får for pengene. Det har vi selvfølgelig interesse i at gøre så transparent som muligt.
Men antallet af ord afspejler bare ikke altid de kræfter, der er lagt i selve arbejdet.
Vores arbejde bliver målt på kvantiteten frem for kvaliteten, hvis vi praktiserer pris pr. ord.
En opgave som at skrive en kernefortælling er et godt eksempel, der demonstrerer kvalitet.
Arbejdet kræver en enorm baggrundsviden.
Kernefortællingen indebærer research, workshop og som regel en del korrektur.
Men selve indholdet fylder ikke synderligt meget, hvis det sammenlignes med et blogindlæg.
Ved at aflønne pr. time undgår vi, at vores arbejde bliver målt på kvantitet.
3. Hvad koster en tekstforfatter hos Kjærup Kommunikation?
Hos Kjærup Kommunikation tager vi 950 kr. ex moms i timen alt afhængig af opgavens omfang.
Prisen er sat i et leje, der betyder, at vi kan investere i kurser og opkvalificeringer af vores medarbejdere.
Vi skal jo gerne blive ved med at forbedre os.
Samtidig dækker vores timepris vores øvrige udgifter, foruden vores løn.
I vores faste aftaler kører vi med samme timepris.
Her har vores kunder mulighed for at købe os x-antal faste timer af os pr. måned.
Vores kunde ved, hvor meget de får af os, og vi ved, hvor meget vi skal lave.
Det er en win-win.
4. Priseksempler på opgaver hos Kjærup Kommunikation
Der er mange variabler, der gør udslag for den endelige pris.
Et blogindlæg på 500 ord kan tage både 2 timer og 4 timer. Det afhænger af flere faktorer, som vi kommer nærmere ind på om lidt.
Først får du et groft overslag, der giver dig en lille idé om, hvad forskellige opgaver kan koste.
Priser:
4 LinkedIn opslag: fra 3400,- ex moms
Blogindlæg på 600 ord: fra 2850,- ex moms
Kernefortælling: fra 8995,- ex moms
Transskribering af videoer: afhænger af videoens længde
OBS: Se vores store guide til at samarbejde med en tekstforfatter.
5. Hvad kan presse prisen op og ned?
‘Hvorfor kan I ikke bare give mig en eksakt pris?’
En bil, en hjemmeside, et par sko. Du kan finde alle produkter i vidt forskellige prisklasser.
På samme måde er der mange forskellige faktorer, der har indflydelse på prisen på en tekstforfatter.
Læs om nogle af faktorerne her:
Hvor meget skal tekstforfatteren vide om din virksomhed?
Hvis du skal have transskriberet en video, skal tekstforfatteren ‘bare’ skrive af efter videooptagelserne.
Men drejer det sig om en kernefortælling, eller andet dybdegående arbejde, kræver det, at vi kommer ind ‘bag facaden’.
Vi skal kende til dine kernekompetencer, værdier og historie. Det kommer til at gøre udslag på prisen.
Der kan forekomme en del interviews og workshops, før vi kommer ind til kernen.
Nødvendig viden
Den baggrundsviden er nødvendig for, at vi kan få dit budskab til at fremstå klart og tydeligt. Og det er afgørende for, at din kernefortælling stemmer overens med, hvad I ser jer selv i.
Selvom vi selvfølgelig er ret skarpe til marketing, vil det altid være svært at opnå den samme forståelse for din virksomhed, som du har.
Du sidder trods alt med hænderne i maskineriet hver eneste dag. Og det har vi respekt for.
Vi kommer med vores inputs på baggrund af, hvad du fortæller os om din virksomhed. Du står for din virksomhedsdrift, formidlingen skal vi nok få til at spille.
Derfor kan prisen altså også afhænge af, hvor kompleks en virksomhedsprofil, du har.
Du kender allerede din ‘tone of voice’
Din virksomheds ‘tone of voice’ er vigtig for at skabe en sammenhængende kommunikation.
Hvis I er fuldstændig på bar bund her, skal vi selvfølgelig nok tage hånd om det.
Men hvis I allerede har gjort jer tanker om, hvilken tone of voice I har, sparer det os for en del arbejde.
Jo mere konkrete I er, jo mindre tid vil det tage at komme ind til kernen.
Hvor langt er I med jeres tanker og idéer?
Har I nogle konkrete planer og visioner for samarbejdet? Eller er det noget, vi skal finde ud af i fællesskab?
Igen. Det er klart, at jo flere ressourcer, vi bruger på at nå frem til en endelig plan for jeres content, jo mere kommer det til at koste.
Hvor meget research skal tekstforfatteren lave om emnet?
Vi kan ikke vide alt om alt, før vi begynder. Vi er dygtige til markedsføring. Vi er dygtige til at skrive.
Vi er også dygtige til at sætte os ind i nye ting. Men hav in mente… jo mere vi bevæger os væk fra vores fokusområder, og jo mere kompliceret emnet bliver, desto mere research har vi brug for at lave.
I takt med at vi lærer dig og din branche bedre at kende, bruger vi også mindre tid på research.
Derudover er der rig mulighed for, at din virksomhed minder om nogle af vores andre kunder.
Her er et udpluk af emner/brancher, vi allerede har opbygget stor knowhow om:
✅ Administration og ejendom
✅ Byggeri og entreprenør
✅ Salg og marketing
✅ IT og software
✅ HR og ledelse
✅ Rekruttering
6. Men hvor meget burde en tekstforfatter koste?
Men er priserne egentlig fair?
Ja, hvordan beslutter man egentlig det? Så længe værdien, der skabes, er større end prisen, der betales, er der ingen ko på isen.
Humlen er så bare at finde ud af, om den skabte værdi faktisk ER større end prisen?
Det kan være tricky. Vi har skrevet et indlæg, der hjælper dig på vej mod en afklaring.
Et aktivt samarbejde med øje for det bedste resultat
I Kjærup Kommunikation tillader vi os at stille nogle krav til vores kunder.
Lige så vel som vi selv overholder vores deadlines, forlanger vi det samme af vores kunder.
Vi forlanger også, at du råber op, hvis du brænder inde med noget. Det er små ting som disse, der gør, at vi i fællesskab opnår de bedste resultater.
Men hvordan kan vi stille krav til dig, når det er dig, der lægger pengene på vores bord og ikke omvendt?
Fordi det er for dit eget bedste.
Hvis du skal have nyt køkken, forholder du dig heller ikke passivt og venter på, at tømreren er færdig.
Hvis du vil have tingene gjort på en bestemt måde, er du nødt til at sige det.
Et samarbejde med os er et aktivt samarbejde. Det er sådan, vi ved, at du får det bedste resultat.
Hvis du ønsker at blive klogere på, hvordan du kan optimere samarbejdet med os (og andre tekstforfattere), kan du blive det lige her.