Guide til at arbejde med en tekstforfatter

Søger du inspiration til, hvordan din virksomhed kan blive skarpere på sin eksterne kommunikation og arbejde med en tekstforfatter?

Måske har jeres marketing team behov for hjælp af en tekstforfatter udefra?

Det kan også være, at du blot er landet her, fordi du søger er hurtigt svar på et spørgsmål indenfor kommunikation og marketing.

Tag et kig på siden, hvor vi linker til vores verden af viden.

Partner, tekstforfatter og kommunikationsspecialist Aske Kjærup Pedersen

Hvordan kan en tekstforfatter skabe værdi for dig og din virksomhed?

Aske fortæller hvad en tekstforfatter kan hjælpe med

Hvad er en tekstforfatter/copywriter?

En tekstforfatter beskæftiger sig med en bred vifte af opgaver. Udgangspunktet er udformning af indhold.

Derefter er det egentlig kun fantasien, der sætter grænser for, hvad du kan bede en tekstforfatter om.

En professionel tekstforfatter, eller copywriter, udformer tekstindhold for virksomheder. Formålet kan være salg eller øget eksponering.

Alle copywriters har forskellige fokusområder, men de har ofte én fællesnævner.

Deres fokus er centreret omkring branding, markedsføring og ekstern kommunikation.

Fra kernefortælling og tone of voice til SEO-indhold og sociale medier.

Hjælp fra en tekstforfatter

  • Produktbeskrivelser
  • Indhold til din hjemmeside
  • Grundlæggende kernefortælling
  • Transskribering af film, videoer og lydfiler
  • At blive fundet på Google via SEO-indhold
  • Indhold til brochurer, magasiner og kataloger

Mere hjælp fra en tekstforfatter

  • Styrk dit personlige brand på LinkedIn
  • Lav indhold til sociale medier
  • Indhold til nyhedsbreve
  • Storyboards til videoer
  • Kategoribeskrivelser
  • Undertekster

Har du egentlig brug for hjælp fra en tekstforfatter?

Før du dykker videre ned i vores verden af viden, bør du nok lige få afklaret en ting først:

✅ Har du overhovedet brug for en tekstforfatter?

Hvis du kan se lidt for meget af dig selv i de nedenstående eksempler, kan du muligvis gøre god gavn af en copywriter.

Aske sidder til møde med en kunde, hvor de planlægger hvad der skal laves

1. Din kommunikation mangler den røde tråd

Du kan ikke den ene dag være grov og direkte i tonen, og så den næste dag have en hel silkeblød tone. Det er ikke troværdigt.

Læseren vil have svært ved at finde ud af, hvor din virksomhed står.

Du risikerer at virke som en ‘pleaser’, der bare siger det, du tror, folk vil høre.

Sørg for at have en rød tråd i din eksterne kommunikation.

Læs vores indlæg om, hvordan du finder din virksomheds ‘tone of voice’.

2. Du venter til salgsmødet med at svare på kundens spørgsmål

En potentiel kunde har et problem, som du er én af mange, der kan opfylde.

Kunden har fået dig anbefalet. Kunden tjekker din hjemmeside og andre kommunikationskanaler ud, men kunden er ikke overbevist.

Der er for mange ubesvarede spørgsmål.

Kunden ringer til dig, og du skal bruge tid på at besvare spørgsmål, du kunne have besvaret på din hjemmeside.

Anvend din hjemmeside og sociale medier som en kontaktflade, hvor du kan rådgive og hjælpe kunder på forhånd.

3. Du glipper muligheden for at opkvalificere kunden

Hvorfor er det din opgave at uddanne de potentielle kunder?

“Det tjener jeg vel ikke penge på?” – tænker du, måske.

“Det handler jo bare om salg, salg og salg.” – fristes du til at sige.

Hvis du altid laver salgsorienteret indhold, mister du troværdighed, og dine ord vil blive taget med et gran salt.

Men når kunden pludselig anser dig som rådgiver fremfor en sælger, kan du gange din troværdighed med 10.

Og hvis dit lærerige indhold samtidig ligger frit tilgængeligt på din hjemmeside, kan du virkelig høste de modne frugter.

Det samme gør sig gældende med det indhold, du udgiver på sociale medier.

I sidste ende hjælper du kunden med at træffe en mere velinformeret beslutning.

Det øger både sandsynligheden for et samarbejde og for en tilfreds kunde.

4. Du har skyklapper på, når du kommunikerer

Der er visse fordele ved at stå med ansvaret for din egen kommunikation.

Efter alt at dømme er du nok en større ekspert på dit fagområde end en evt. tekstforfatter vil være.

Men til gengæld ejer du ikke de briller, som en ekstern tekstforfatter gør.

Og desværre har du heller ikke mulighed for at erhverve dig dem nogle steder.

Den mulighed mistede du, da du trådte ind i virksomheden.

En ekstern konsulent vil se tingene for, hvad de er.

Uden at være farvet af fortiden eller andet.

Det giver lige pludselig nogle nye vinkler til dit indhold.

Se også vores indlæg om, hvordan din virksomhed kan skille sig ud fra mængden.

5. Du er blot én af mange i dit marked

En af de største udfordringer, de fleste virksomheder møder, er, at de ikke formår at skille sig ud. Det er svært, for der er mange om buddet.

Men så alligevel er der muligheder.

Det er langt fra de fleste, der er autentiske og originale i deres kommunikation. Ofte møder potentielle kunder alt for meget generisk indhold, der ikke vækker nogen opmærksomhed.

For at øge dine chancer kan du tænke over, hvordan du tillægger følelser til dit brand. Er det ved at bruge humor og lidt kant?

Eller måske vil du gerne kommunikere, at du er den dygtigste på dit felt?

Så, fortæl hvorfor og hvordan.

Læs også vores indlæg om, hvordan du vælger den rette tekstforfatter

6. Du mangler ressourcerne

De virksomheder, som er klar over, de burde gøre mere, får det ikke gjort.

Du kender måske den gode tanke om, at I burde markedsføre jer mere?

Desværre bliver det ofte ikke til mere end den gode tanke.

  • Vi har ikke tid.”
  • “Vi ved ikke, hvor vi skal starte.”
  • “Vi ved ikke, hvad vi skal skrive om.”

Tro os, når vi siger, at vi har hørt disse benspænd mange gange.

Derfor kan du og din virksomhed sagtens have behov for en ekstern tekstforfatter.

Bliv klogere på, hvilke kvaliteter du skal lede efter hos en tekstforfatter

Tekstforfatteren Aske fra Kjærup Kommunikation hjælper en kunde

Sådan vælger du den rette tekstforfatter

Dine krav til en tekstforfatter varierer selvfølgelig alt efter dine behov.

Der er dog nogle grundlæggende kompetencer, som du altid vil gøre klogt i at kigge efter.

1. Forhør dig i dit netværk

Find en tekstforfatter, der passer til dit behov.

Du skal selvfølgelig ikke tage den første og den bedste.

Ikke fordi han/hun taler usandt eller er ude på at snyde dig, men du bør forhøre dig hos et par stykker, inden du træffer din beslutning.

Det er sundt at afsøge terrænet lidt.

Du kan evt. række ud til nuværende eller tidligere kunder hos den tekstforfatter, du har kontakt med.

Det giver dig mere information omkring eventuelle udfordringer og forhindringer, du kan risikere at møde i samarbejdet.

Læs om vores samarbejde med Magnus Thomsens Efterfølgere.

2. Forvent modspil og sammenspil

Det er et samarbejde, når du arbejder med en tekstforfatter.

Et samarbejde med en tekstforfatter er ikke som et hvilket som helst andet samarbejde.

Selvfølgelig skal tekstforfatteren kunne arbejde selvstændigt og stole på sin egen ekspertise.

Men han/hun har også brug for noget fra dig. Du skal kunne se dig selv i indholdet. Og din respons og feedback er afgørende for, om det er tilfældet.

Læs også vores indlæg om, hvordan du giver en tekstforfatter feedback.

Tekstforfatteren skal udfordre dig på dine tanker og ideer. Omvendt skal der også være plads til, at du udfordrer tekstforfatteren.

3. Kan tekstforfatteren tilpasse sig?

Hvordan reagerer copywriteren på dine indskydelser? Fortsætter han/hun bare ud ad den samme tangent? I så fald bør du gøre vedkommende opmærksom på det.

Selvom dine tekster selvfølgelig skal være fyldt med skarpt indhold, er der en anden ting, du skal have på plads først.

Det skal først og fremmest være foreneligt med det, du står for. Og det kræver altså nogle ret exceptionelle lyttefærdigheder.

Derfor bør du allerede til de indledende samtaler holde øje med, hvordan tekstforfatteren griber dine bolde.

4. Kig efter personlighed og værdier

Man skulle ikke tro det, men personligheden spiller faktisk en ganske stor rolle for jeres samarbejde.

Det skal være én, du har kemi med.

Tekstforfatterens værdier behøver ikke nødvendigvis være forenelige med hverken dine eller din målgruppe. Men der er som minimum behov for, at vedkommende forstår sig på dem.

Der skal være en vis indsigt i målgruppens kultur, sprogbrug og adfærd. Ellers kan det risikere at skabe gnidninger mellem dig og din målgruppe.

5. Kreativitet og originalitet

En tekstforfatter skal kunne producere originalt indhold.

Det er i sig selv lidt af en udfordring med den mængde af indhold, der florerer digitalt. Risikoen for at blive stemplet som en ‘copycat’ stiger og stiger.

Undersøg derfor, hvilket indhold din kommende tekstforfatter har produceret for andre.

Skiller det sig ud?

Kan du se, at det er den samme tekstforfatter, som kommunikerer på vegne af flere kunder?

Og ser du det som en svaghed eller styrke?

6. Tekstforfatter og storytelling

Historier fanger.

Historier gør budskabet relaterbart. De får dit indhold til at skille sig ud. Derfor er det vigtigt i langt de fleste situationer, at din tekstforfatter kan finde ud af at fortælle en historie.

Og hvad indebærer det? Først og fremmest handler det om at finde og forbinde den rigtige historie til dit budskab. Det er sværere, end det lyder. Det vrimler med content, hvor historien ikke passer til budskabet.

Dernæst handler det om opbygning. En historie skal bygges rigtigt op.

Dette gør det lettere at forstå sammenhængen og styrker gennemslagskraften.

Dokumenterer din tekstforfatter sin effekt?

Selvom du har gjort dit bedste for at vurdere tekstforfatteren på de foregående punkter, kan du ikke 100% stole på, hvad du selv observerer.

Derfor bør du bede tekstforfatteren om at vise, at vedkommende kan skabe resultater for dig.

Det kommer du selvfølgelig aldrig til at vide, før I er kommet godt i gang med jeres samarbejde.

Men du bør gøre alt, hvad der står i din magt for at finde ud af, om tekstforfatteren kan levere resultater.

Dette afhænger selvfølgelig også af jeres målsætninger med samarbejdet.

Skal I øge din virksomheds kendskabsgrad på sociale medier? Skal I øge konverteringsraten på website? Sørg for, at I er på samme side, inden samarbejdet går i gang.

Læs om en tekstforfatter kan svare sig for dig

Tekstforfatter i Aalborg - Aske Kjærup Pedersen

Hvad koster en tekstforfatter egentlig?

Priserne for en tekstforfatter varierer meget. Det afhænger også af, om du har en ansat, benytter et bureau eller hyrer en freelancer.

Henvender du dig til et bureau, ligger priserne typisk mellem 700 og 1200 kr.

Dog er der er mange faktorer, der spiller ind.

Nogle tekstforfattere foretrækker en timepris, andre foretrækker pris pr. ord.

Og så er der forskel på prisen alt afhængig af opgavens kompleksitet. Et blogindlæg på 600 ord koster ikke det samme som en kernefortælling. En kernefortælling kræver nemlig mere baggrundsviden og omhyggelighed.

Du kan læse mere om priserne for udvalgte opgaver hos Kjærup Kommunikation her.

Tekstforfatter i Aalborg

Har du base i Nordjylland? Og er du på udkig efter en tekstforfatter, der også er det?

En lokal tekstforfatter med rødder i Aalborg og den nordjyske muld har nemlig sine fordele.

✅ Kort afstand til jeres møder.

✅ Bedre forudsætninger for at skabe en tæt relation.

✅ Hvis din målgruppe ligeledes er nordjysk, kommer tekstforfatterens nordjyske kendskab dig til gode.

Kjærup Kommunikation strategi 22