Hvad er tone of voice?
Din tone of voice handler om, hvordan du formidler dit budskab.
Her er der ikke fokus på selve indholdet, men derimod hvordan du præsenterer det.
Helt konkret omhandler din tone of voice:
▶ Sproget – Fagsprog eller forsimplet?
▶ Strukturen i dit indhold.
▶ Tonen: Skal den være formel, humoristisk, tør, motiverende, respektfuld, selvsikker, konservativ?
Hvorfor er din Tone of Voice vigtig?
Når du kommunikerer digitalt, kan modtageren ikke se dig på den anden side af skærmen. Derfor er det en udfordring at fremstå personlig og genkendelig.
Og begge dele har stor betydning for, om du kan påvirke modtageren.
Der er få måder at afhjælpe det problem på. Et af de mest effektive redskaber, du har i værktøjskassen, er din tone of voice.
Den hjælper dig med at:
✅ Tillægge dit brand følelser og personlighed.
✅ Skabe troværdighed.
✅ Fremstå autentisk.
✅ Virke genkendelig.
✅ Skille dig ud fra mængden.
Hvis du formår at gennemsyre al din kommunikation med den samme genkendelige stemme, tænker kunden fluks:
“Arhhh, det er **navn på din virksomhed**. De ved, hvad de taler om”.
Men det gælder også den anden vej. Hvis du ikke har styr på din tone of voice, kan du lave samme sætning.
Bare med omvendt fortegn.
Sådan finder du din Tone of Voice
Tag dit indhold mod nye højder. Læs med, og vi klæder dig på til at finde den rette tone of voice for dit brand.
Hav styr på egne værdier
Hvis dit indhold ikke harmonerer med din virksomheds værdier, kommer du til at fremstå falsk. Fx som én der forsøger at ‘please’ alle og enhver.
Derfor skal din tone of voice altid være forenelig med dine værdier. Det gør det også lettere for dig at stå fast på din stemme gennem al din kommunikation.
DU skal skinne igennem i DIT indhold.
Dyk ned i din målgruppe
Tag udgangspunkt i din målgruppe.
Ja, det har du hørt før… Men det er faktisk ret så vigtigt.
Her kommer et par konkrete trin, du kan følge.
1. Gå på jagt på nettet
På eksempelvis LinkedIn, Facebook, Instagram, TikTok eller Youtube, finder du værdifuld information om din målgruppe.
Det giver dig ikke bare et glimrende indblik i din målgruppes udfordringer og behov, du opdager også, hvordan de kommunikerer disse til andre.
Måske bruger de slangs eller særlige ord, som KUN de kender til.
Formår du at integrere disse ord succesfuldt i dit indhold, virker du jordnær og som én af dem.
Og dét er en dealbreaker, når det kommer til at differentiere sig.
2. Tag dem med på råd
Saml en gruppe mennesker fra din målgruppe. Gennem interviews bliver du klogere på, hvilken stemme der tiltaler dem.
For at gøre det mere repræsentativt, kan du supplere med spørgeskemaer og fokusgrupper.
Spørgsmål, du kan overveje at stille dem:
❓ Hvordan vil du beskrive dine værdier?
❓ Synes du, man kan lave sjovt med alt?
❓ Forelæg dem noget af dit eget eller lignende indhold – Hvad får dem op ad stolen på godt og ondt?
Forskelligheder sætter sine begrænsninger
Jo mere forskellige personerne i din målgruppe er – desto mindre råderum har du.
Hvis den ene del af din målgruppe kan lide den uformelle, lidt grove tone – og den anden del føler, det er langt over stregen.
Ja, så er du nødt til at imødekomme den nedre grænse.
Du er nødt til at favne om hele din målgruppe. Ellers var det vel ikke din målgruppe til at starte med?
Hvis du støder ind i det problem, kan du overveje, om din målgruppe er for bred.
Forsøger du at tale til flere grupper med modstridende værdier, risikerer du, at du ikke når ud til nogen af dem.
Hav en fast struktur
Selvom strukturen i dit indhold ikke umiddelbart lyder som om, at det er en del af din stemme, så sætter den alligevel sit tydelige præg på dit udtryk.
Strukturen skal være overskuelig. Når kunden støder på dit indhold, skal det straks være muligt at få øje på dit budskab og de vigtigste pointer.
Hvis du er konsistent i din struktur og måde at opstille dit indhold på, skaber det genkendelighed.
Du rykker væk fra konkurrenterne, og er nu ikke bare én af mange. Du har skabt din egen unikke position.
Du har fundet din tone of voice – Hvad så nu?
Selvom du har fundet den perfekte stemme for dig, kan du ikke bare læne dig tilbage.
Du er nødt til at være konsistent. Hold fast i din stemme i hele din kommunikation på tværs af kanaler.
Det er helt vitalt for, at du lykkes med din positionering og kan høste frugterne af dit forarbejde.
Stadig på bar bund?
Hvis du fortsat er usikker på din tone of voice, kan det være en god idé at få hjælp.
Hos Kjærup Kommunikation har vi specialiseret os i tekstforfatning. Vi hjælper virksomheder med at få deres eget udtryk til at skinne igennem.
Står du tilbage med ubesvarede spørgsmål, så tøv ikke med at kontakte os. Vi hjælper gerne.
Start evt. med at læse vores store guide til at samarbejde med en tekstforfatter.
Kontakt os via vores chat, send os en mail eller besøg vores sociale medier.
Se vores LinkedIn, vores Facebook, eller vores Instagram.