Hvordan bør du give feedback på dine tekster?

Aske og Christian diskuterer kommunikation og markedsføring

Hvorfor er feedback til en tekstforfatter vigtigt?

Man kunne fristes til at tro, at så snart samarbejdet er i gang, kan du overlade det resterende arbejde til tekstforfatteren.

Hvorfor skulle du da bruge mere tid på noget, når du lige har betalt en anden for at lave det?

Og det behøver du da heller ikke. Men du vil også gerne have det bedst mulige resultat, ikke?

Så er det nødvendig, at du deltager aktivt. Også efter, at du har fundet den rette tekstforfatter.

Bliv klogere på nogle af de ting, det gode samarbejde med en tekstforfatter kan indeholde.


Godt indhold kræver et godt samarbejde

Du skal have tekstforfatteren til at forstå din forretning.

Vi taler om én, der skal kommunikere på vegne af din virksomhed. Det kræver en del baggrundsviden.

Men det kræver også, at du ikke bare ser til.

Du skal prioritere feedback. Jo mere og jo bedre feedback, du giver, jo bedre er copywriterens vilkår for at:

✅ Skabe et autentisk og originalt udtryk, der stemmer overens med din virksomhed.
✅ Skabe indhold, der rent faktisk er repræsentativt for din virksomheds knowhow.
✅ Undgå at se forvirret ud, når kunderne refererer til dit online indhold.

Aske og Christian fra Kjærup Kommunikation diskuterer markedsføring

1. Kom med konstruktiv kritik

Når vi har med tekst og indhold at gøre, er der mange opfattelser i spil.

Et lille oprids af opfattelser, der kan være i spil:

✅ Kundens opfattelse
✅ Tekstforfatterens opfattelse
✅ Kundens opfattelse af deres kundes opfattelse

Det betyder, at du og din virksomhed helt sikkert har en mening om det skrevne indhold.

Du skal kunne stå inde for det skrevne

I nogle tilfælde har din mening størst betydning, mens du må se dig slået af tekstforfatterens ekspertise, knowhow og erfaring i andre tilfælde.

I sidste ende er det din virksomhed og dit brand, vi arbejder med.

Derfor skal du kunne stå inde for det, som tekstforfatteren afleverer og udgiver.

Sig til, hvis du ikke ser dig i det skrevne.

Men husk at spille bold med din tekstforfatter – det er et samarbejde.

✅ Hvad gør tekstforfatteren forkert?
✅ Skrives der med forkerte adjektiver?
✅ Bruges der for mange forklaringer?
✅ Mangler der brug af logos som retorisk virkemiddel?

Fortæl tekstforfatteren, hvorfor du siger, som du gør.

2. Giv ros, hvis du vil have mere af noget

Det virker åbenlyst, ikke? Hvis der er en adfærd, en bestemt formulering eller andet, du er vild med, så bifald det.

Lad os tage din tone of voice som eksempel.

Hvordan forklarer du, hvordan din virksomheds stemme er?

I samarbejde med din tekstforfatter bliver du enig om stil, takt og tone.

Men når det skrevne indhold skal fyres af i praksis, formår tekstforfatteren så at ramme tonen?

Lad tvivlen komme ham eller hende til gode.

Lad din tekstforfatter prøve din tone of voice i virkeligheden.

Og lad tekstforfatteren høre, når vedkommende rammer noget spot on.

Den slags feedback motiverer enhver professionel – også en tekstforfatter.

Nicoline fra Kjærup Kommunikation

3. Kom med klare eksempler på det, du vil have rettet

Tag udgangspunkt i konkrete, klare eksempler, der illustrerer dine pointer.

Det er svært at forstå din pointe, hvis du taler i overfladiske termer.

Gør din feedback konkret, og sørg for, at der er et klokkeklart eksempel at forholde sig til.

Ønsker du, at tekstforfatteren skal skære overfladiske superlativer og vendinger fra, så konkretisér hvilke, der skal skæres fra.

Desto mere konkret, du kan blive, desto bedre et arbejde kan tekstforfatteren levere retur.

Content strategy og tekstforfatning

4. Gå efter indholdet, ikke personen bag

Husk på, at det er indholdet, du kritiserer og ikke personen bag.

Du bør sørge for, at ingen er i tvivl om dette. Ingen har lyst til at få at vide, at det er ‘dem den er gal med’.

I stedet for:

  • ‘Du har slet ikke forstået, hvilke værdier vores virksomhed har’

Kan du sige:

  • ‘Det afsnit er ikke helt forenelig med vores virksomheds værdier’

Hold den gode stemning, så når tekstforfatteren nemmere i mål.

5. Opsummér dine pointer i et afsnit for sig selv

Hvis du har mange kommentarer, kan det være svært for copywriteren at bevare overblikket.

Når du har sagt, hvad du skulle sige, er det en god idé at opsummere dine pointer.

Hvad går igen? Hvad er det vigtigste, copywriteren skal tage med derfra?

Vi er godt klar over, at det varierer fra tekstforfatter til tekstforfatter.

Det vigtigste budskab, vi har i dette afsnit, er, at du bør forventningsafstemme, hvordan korrekturprocessen foregår.

I mange tilfælde vil tekstforfatteren også bringe dette på banen.

En tekstforfatter der skriver på papir

6. Stol på din tekstforfatter

Når alt kommer til alt, er det tekstforfatteren, der er ekspert i at lave indhold. Og nogle gange vil du gøre klogt i at træde et skridt tilbage og stole på tekstforfatteren.

For selvom du kender din virksomhed bedst, ved tekstforfatteren også en hel del om sit felt.

Du har trods alt valgt at starte et samarbejde med tekstforfatteren på baggrund af din grundige udvælgelsesproces.

Og du har samtidig gjort det klart, at du reelt har brug for en tekstforfatter.

Stol på din tekstforfatter, og stol på, at du har gjort dit forarbejde ordentligt.

OBS: Sidder du med flere spørgsmål angående et samarbejde med en tekstforfatter, kan du få det store overblik i denne guide.

Fyldestgørende feedback til din tekstforfatter er en nødvendighed

… især hvis du vil have mest ud af dit samarbejde.

Sidder du stadigvæk med tvivl eller spørgsmål, er du meget velkommen til at kontakte os.

Kontakt os via mail: Klik her.

Se vores ​LinkedIn​, vores ​Facebook​, eller vores ​Instagram​.

Kjærup Kommunikation