Den 17. december lovede vi, at vi ville komme nærmere ind på, hvordan man skriver et godt blogindlæg. I dag er dagen, hvor du kan læse vores miniguide til, hvordan man får produceret netop dette.
Få hjælp fra en professionel tekstforfatter i dag, hvis du overvejer at optimere din blog i SEO-regi. Kontakt os her.
Guide til det gode blogindlæg
Hvordan skriver jeg et godt blogindlæg? Det gør du ved at have noget på hjerte, og dele ud af din viden. Derudover skal man have styr på nogle ting, for at lykkes med sin blog.
Ud fra nogle simple huskeregler, kan du rent faktisk selv producere en god blog, der styrker din SEO, giver dig content til sociale medier og muligheden for at generere leads.
1. God overskrift
Gode overskrifter skaber fundamentet for et godt blogindlæg. For det første skal man benytte de rigtige overskrifter – her taler vi om H1, H2, H3, H4, H5 og H6. Det giver en ensartethed gennem hele teksten.
Derudover skal overskriften tale til læseren. Den må meget gerne være catchy, vække modtagerens nysgerrighed eller være kontroversiel. Benyt dig fx af FOMO.
Det er et begreb, der kort sagt betyder ‘fear of missing out’, og som vækker en lyst til ikke at gå glip af det næste hos læseren.
2. Indledning, indhold og længde
På samme måde som overskriften skal tale til læseren, så er det også vigtigt at indledningen fanger og vækker læselyst hos modtageren.
Man skal tænke over, hvad det er, man gerne vil skrive om ift. ens virksomhed, og hvordan man rammer sin målgruppe.
Når først man har de ting på plads, så kan man hurtigt give en teaser i indledningen, til hvad indlægget handler om. Når først nysgerrigheden er pirret, så har man læseren, hvor man gerne vil.
Det typiske blogindlæg
Et typisk blogindlæg er på 300 ord og op til 600 ord. Det skal typisk tage 3-5 minutter at læse, og ved at overholde max antal ord, så holder man sig indenfor rammerne. (Et blogindlæg kan sagtens være længere, hvis du kun tænker SEO-regi. De længere blogindlæg er typisk uddannende manualer.)
Det er en god ide at indtænke SEO i sit indhold. Her tænker vi især på at benytte konkrete søgeord med relevans. På den måde styrker man sin virksomheds placering på Google
3. Husk, at det er dig, der er eksperten
Derfor bestemmer du, hvad du vil skrive om. Det typiske er dog, at man har noget på hjerte, og interesserer sig for et givent emne. Emnet kan fx være virksomheds-og brancherelevant, hvorfor man deler ud af faglig viden mm.
Man kan skrive om tendenser og undersøgelser. Der er egentlig ikke nogle begrænsninger, så længe man bevarer sin sunde fornuft.
Når du nu har påtaget dig ekspertkasketten, så husk på, at der medfølger et fagligt ansvar. Du kan ikke postulere i øst og vest.
4. Giv læseren mulighed for at få mere
For at fastholde sine følgere eller læsere, er det vigtigt, at der er mulighed for at læse mere på bloggen. Derfor er det en meget god idé, at der er flere blogindlæg, som læseren kan læse videre på, hvis nysgerrigheden ikke blev stillet ved første blogindlæg.
Hav derfor minimum 3 blogindlæg på din hjemmeside, når du starter ud.
5. Giv mulighed for henvendelse
Det er en super god idé med call-to-action i et blogindlæg. Det betyder, at der er en mulighed for at henvende sig. Det kan også være, at man vil have, at læseren skal signe up til et nyhedsbrev. Her kan man benytte sig af pop-ups, tilmeldingsblanketter og formularer i blogindlægget.
Hvis du blev inspireret af dette blogindlæg, kan du også læse “Blogindlæg om blogindlæg” eller “Sådan skriver du gode online tekster”.
Skal jeg så starte med at skrive blogindlæg?
Svaret er JA! Det kan være, at du sidder og ikke helt ved, hvordan du skal gribe det an. Der kan vi hjælpe dig godt i gang. Hos Kjærup Kommunikation hjælper vi nemlig virksomheder med at skrive blogindlæg. Kontakt os nu (call-to-action eksempel).
Vi er et marketing bureau i Aalborg, som med vores ekspertise i professionel tekstforfatning, sociale medier og marketing rådgivning, hjælper din virksomhed.