Hvad er personlig branding?
Brug personlig branding. Det giver kunder i butikken.
Lad os starte dette indlæg med at forklare, hvad personlig branding reelt er, og hvorfor det tjener dig at have det in mente, især når du begår dig online – her specifikt på LinkedIn.
Personlig branding er, når du markedsfører dig selv med fokus på at styrke din professionelle profil.
Ved personlig branding arbejdes der på at skabe en genkendelighed af dig ud fra dine personlige og professionelle egenskaber, professionelle erfaring, samt det du tilbyder.
Det handler altså om at fremme kendskabet til dig hos relevante personer, ved at fremme det, som gør netop dig unik, og som adskiller dig fra din konkurrenter i din branche.
Arbejd aktivt med dit personlige brand
Det kan virke meget komplekst at skabe sig et personligt brand, uden at tilføre for meget ananas i egen juice, prøv derfor at overveje følgende;
Hvordan ville kollegaer, chefer, tidligere kunder og andre relevante branchefolk beskrive dit professionelle jeg?
Og hvad ville være forventeligt, at de sagde om dig, hvis ikke du var tilstede i lokalet?
For at arbejde aktivt med dit personlige brand, skal du beslutte, hvordan du personligt ønsker, at andre beskrev og snakkede om dig, og hernæst konsekvent agere ud fra dette på dine platforme.
Det er vigtigt at forstå, at forudsætningerne for et stærkt personligt brand er et positivt ry, som er værd at sprede.
Med et stærkt personligt varemærke styrker du din professionelle position, og du kan øge dine chancer for nye kunder, jobmuligheder, et større netværk eller for positiv omtale.
Du kan også læse blogindlægget “Stå stærkere med din LinkedIn profil” ved at klikke her.
Personlig branding på LinkedIn
Dit personlige brand påvirkes af alt, du foretager dig, både offline, men i særdeleshed også online.
Alt hvad du foretager dig på LinkedIn efterlader digitale fodspor, som bliver tilgængelige for alle, såfremt din profil er offentlig.
Og når katten først er ude af sækken, kan den være næsten umulig at få tilbage i sækken igen.
Med andre ord er det altså vigtigt, at du overvejer dine handlinger nøje, da disse har betydning for dit personlige brand både her og nu, men også på sigt.
Hvordan brander man sig på LinkedIn?
Hvordan gør man så?
Der findes ingen one size fits all-løsning hertil, og svaret på dette er derfor ikke entydigt.
I stedet kommer vi nedenfor med vores bud på, hvordan du kan gøre, og i hvilken retning de spæde skridt på vejen til personlig branding på LinkedIn kan tages.
- Sørg for, at din profil er gennemarbejdet og opdateret
- Sørg for synlige anerkendelser og anmeldelser fra kollegaer, chefer og kunder
- Spred dit budskab gennem din aktivitet
Læs endnu mere om branding på LinkedIn lige her.
1. Sørg for, at din LinkedIn profil er gennemarbejdet og opdateret
Vi har i tidligere indlæg drøftet vigtigheden af at udførliggøre og opdatere sin LinkedIn profil.
For at andre skal bemærke din profil kræver det, at den syner af professionalisme.
Din profil afspejler dig og dermed dit personlige brand. En profil uden billede, biografi, branche og med manglende CV, er ikke en profil, man bruger sin tid på.
Du skal derfor sikre dig, at din profil indeholder den nødvendige information.
Når din profil spiller, kan du bruge den som et digitalt visitkort. Dette kan effektiviseres ved også at tilpasse og personliggøre din egen URL-adresse.
Din personlige URL-adresse kan du tilføje i din mailsignatur, i jobansøgninger og på dit CV.
Ved at gøre dette, viser det, at du står inde for din profil, og at du ønsker, at andre skal se den. Du promoverer altså din egen profil.
Læs også: 7 råd til det gode profilbillede på LinkedIn og 5 Do’s and Don’ts på LinkedIn.
2. Sørg for synlige anerkendelser og anmeldelser fra kollegaer, chefer og kunder
Dit ry og dit brand er stærkt påvirket af andres meninger og oplevelser.
Folk søger bekræftelse i, hvad andre har at sige. Vi kender det alle sammen – at man er mere tilbøjelig til at vægte bekendtes oplevelser og meninger højere end virksomhedens egen sang.
Så i det omfang det er muligt, skal du sørge for testimonials fra kollegaer, chefer og tidligere kunder, som bekræfter det vigtigste, dit brand kan have – troværdighed.
Tip: Bed dine kollegaer, chefer eller tidligere kunder om udtalelser, ved selv at tilføje anerkendelser eller testimonials til dem.
3. Spred dit budskab gennem din aktivitet
Dit budskab, og hvad du ønsker at opnå med din LinkedIn profil, er en vigtig del af, hvordan du aktivt arbejder med dit personlige brand på LinkedIn.
Er du interesseret i at udvide dit netværk, få flere kunder eller noget helt tredje?
Når du er bevidst om dit mål, er det lettere at tilpasse din aktivitet herefter.
Du bør hertil overveje hvilken form for aktivitet, der tjener dit budskab bedst.
Ønsker du at dele ud af din professionelle viden, så er artikler en god måde at gøre det på. Søger du svar på noget, eller ønsker du at dele en oplevelse, er et almindeligt indlæg ofte din bedste mulighed.
Læs også: Kan man planlægge opslag på LinkedIn?
Ønsker du at deltage i debatter? Så overvej nøje hvilke debatter, der tjener dit professionelle brand bedst, og husk hertil tonen!
Tonen er det dybeste af dine digitale fodspor, og er den ringe bare én gang, kan det have afgørende konsekvenser, for hvordan dit brand bliver opfattet.
Er du stadig i tvivl om, hvordan du bør gribe din LinkedIn rejse an?
Er du fortsat usikker på, hvordan du brander dig på LinkedIn?
Vi hjælper dig gerne med opstilling af din LinkedIn profil og en konkret strategi for dine LinkedIn indlæg. Så er du klar til at brande dig på LinkedIn.
Kontakt os allerede i dag: klik her.
Skrevet af Cecilie R. L. Jensen.