Skil dig ud med godt indhold
Uanset om du skriver SEO-tekster eller indlæg på LinkedIn, er godt indhold nøglen til succes.
Godt indhold fanger og skiller sig ud. Godt indhold fremstår klart og tydeligt.
Heldigvis er der mange måder at skrive godt indhold på. Der er ikke noget facit.
Budskabet skal stå soleklart
En forudsætning for, at du kan skille dig ud, er, at du formår at fastholde læseren. Budskabet skal stå soleklart.
I det følgende vil vi introducere dig for, hvordan du skaber indhold, der er klart og tydeligt.
Hold det simpelt
Du skal virke klog og troværdig. Du skal vinde kundens tillid. Og alle ved jo, at…
Så længe du virker som én, der ved, hvad du taler om, så er resten lige meget.
Arghh, sådan fungerer det vist ikke helt.
Det altoverskyggende formål er at give kunden ny indsigt, ny viden og værdi indenfor dit speciale.
Derfor gør fagsprog og lange, indviklede sætninger mere skade end gavn.
Alt for mange falder fra, og målgruppen bliver tabt. Og din kommunikation skal jo netop favne din målgruppe.
Desuden… Det simple sprog har en større slagkraft på os alle.
Jo simplere dit indhold er, desto tydeligere bliver dit budskab. Og dermed også større effekt på din målgruppe.
Start med budskabet
Du har måske hørt før, at du skal holde på læseren så lang tid som muligt. Og at du derfor bør snige budskabet ind til sidst.
Men du bør ikke fastholde læseren for enhver pris.
For hvad er egentlig formålet med dit indhold? At fastholde læseren så lang tid som muligt?
Selvom det kan være en stor nok udfordring i sig selv, er det ikke dét, der skaber værdien.
Hvis du i stedet starter med budskabet, giver du kunden en forsmag på, hvor du er på vej hen med dit indhold.
Fanger det læserens interesse, giver det et incitament til at læse videre.
Og hvis ikke læseren når slutningen, har du stadig fået afsendt dit budskab.
Hold dig til ét hovedbudskab
Meget…
Rigtig meget…
Rigtig, rigtig meget indhold… eksponeres vi for hver eneste dag.
Hvor meget af det kan du huske? Ikke ret meget, vel?
Hold dig til ét budskab, der skinner igennem i hele teksten. Mere end det kan læseren ikke kapere.
Du kan supplere med understøttende budskaber. Men det skal have relevans for dit hovedbudskab.
Det er med til at skabe den røde tråd. Og den er vigtig. Den sikrer, at kunden forstår formål og budskab med indholdet.
‘Aha-oplevelsen’
“Aha, det kan jeg da egentlig godt se
… Giver mening
… Værdien af
… Behovet for”
Eller…
“Haha, det kan jeg godt genkende”
Hvis du formår at efterlade din målgruppe tilbage med en af ovenstående følelser, er du godt på vej.
Nøglen til at være klar og tydelig
Du skal have én klar og tydelig retning. Dit indhold skal være gennemsyret af dit hovedbudskab.
Hvis der er for mange indtryk i dit indhold, efterlader du kunden fortvivlet.
Hellere gøre det FOR simpelt og snævert end uoverskueligt og svært at finde hoved og hale i.
Indhold, der skiller sig ud
Mængden af virksomheder, der laver online indhold har aldrig været større.
Og der er helt sikkert mange andre, som kommunikerer det samme, som du gør.
Det gør det svært at skille sig ud. Svært at lave indhold, som ikke er præget af klichéer og uoriginalt indhold.
Og det gør det svært at skabe dit eget udtryk, som gør dig unik og genkendelig.
Det kræver en helt særlig skarphed og viden. Den viden vil vi dele ud af nu.
Hvem taler du til?
Udgangspunktet for al succesfuld kommunikation er at forstå din målgruppe. Det kræver research.
For at gøre det mere håndgribeligt, kan du lave en målgruppepersona. Beskriv din målgruppes demografi, adfærd og interesser.
Det er altafgørende, at du besidder den data, der gør, at du når de rette mennesker. Og at du ved, hvilket indhold, der er relevant for din målgruppe.
Tal med én stemme
Din research af din målgruppe omfatter også en analyse af sprogbruget. Ligeledes skal du undersøge, hvilken tone de bifalder og ikke gør.
Hvilken humor har de? Er de uformelle? Bruger de slang?
Når du tilpasser din ‘tone of voice’ til din målgruppe, kan du virkelig skille dig ud fra mængden.
Læseren kan genkende ‘dig’ bag skærmen. Du fremstår mere personlig og autentisk.
At skabe dit eget unikke udtryk, er dog mere komplekst end som så. Derfor har vi skrevet et helt blogindlæg om, hvordan du gør det, som du kan læse her.
Skab ‘triggers’
For at differentiere dig fra konkurrenterne, skal du sørge for, at du bliver husket. Også når de ikke bliver direkte eksponeret for dit indhold.
Det kan du gøre ved at skabe ‘triggers’.
Det er særdeles effektivt, når det lykkes, og et stærkt middel til at skille sig ud.
Fortæl en historie
For at øge chancen for ‘triggers’, er det en god idé at tage udgangspunkt i relaterbare hverdagssituationer.
Det kan være en bestemt adfærd, som vores underbevidsthed dikterer.
Hvis du kan gøre denne adfærd til en lille historie, har du lettere ved at fange og fastholde læseren.
Når kunden står i en situation, der minder om din historie, dukker du pludselig op i erindringen.
Brug humor
Humor kan også skabe triggers.
Du kender det måske selv. Når du sidder over en kop kaffe med kollegaerne/vennerne/familien:
“Det minder mig om det opslag, jeg så den anden dag…”
Pludselig bliver dit indhold en del af en sjov samtale, og har bredt sig til flere potentielle kunder.
Humor er en fantastisk mulighed for at tillægge følelser til dit brand. Og vi mennesker har en tendens til at handle efter vores følelser.
Brug for hjælp til at komme ud over rampen?
Hos Kjærup Kommunikation står vi klar med en håndsrækning, hvis din kommunikation ikke er effektiv og skiller sig ud.
✅ Vi sørger for at få din stemme frem i indholdet.
✅ Vi giver dig klare budskaber, der skiller sig ud.
✅ Vi giver dig en professionel tekstforfatter.
Hos Kjærup Kommunikation har vi specialiseret os i tekstforfatning. Vi hjælper virksomheder med at få deres eget udtryk til at skinne igennem.
Står du tilbage med ubesvarede spørgsmål, så tøv ikke med at kontakte os. Vi hjælper gerne.
Du kan også starte med at læse vores guide til at samarbejde med en tekstforfatter.
Kontakt os via vores chat, send os en mail eller besøg vores sociale medier.
Se vores LinkedIn, vores Facebook, eller vores Instagram.