Er du af den overbevisning, at det organiske indhold på Facebook er dødt? Så har du ret… Eller, du har delvist ret. Som set så ofte før i marketingverdenen, kan du ikke sætte to streger under dette udsagn. Nogle virksomheder nyder stadig godt af organiske opslag på Facebook, mens andre for længst er gået over til Facebook annoncering. Men er den organiske aktivitet ikke vigtig nok?
En tur rundt om det organiske indhold
Det organiske indhold er det indhold fra en virksomhedsside Facebook brugere ser UDEN, at der er betalt for det. Dog er organisk indhold drastisk faldende, og derfor er flere virksomheder begyndt at bruge annoncering.
Det betyder dog ikke, at man ikke skal poste organiske opslag, men måske nærmere tænke på at kombinere de to muligheder.
Er din virksomhed på Facebook, eller er du interesseret i Facebook annoncering? Læs mere her.
Hvad er det, de organiske opslag kan?
Alle har sikkert prøvet at poste et opslag, som man selv synes er rigtig godt, men det får ingen likes. Som i ingen likes overhovedet. Det er højst sandsynligt fordi, Facebook ændrede sin algoritme i 2018, for at få virksomheder til at benytte sig af betalt annoncering.
Dog er det stadig en god ide, at man husker at poste opslag, for at opretholde sin synlighed og aktivitet på Facebook. Det viser nemlig, at der stadig er gang i forretningen. Og det kunne jo være, at man pludseligt kreerer et opslag, der går viralt. Helt organisk og gratis!
Når man poster organiske opslag, skal man derfor tænke over, hvad man poster, hvis man gerne vil opnå synlighed.
Tips til Facebook opslag
1. Underhold, informér og skab omtale
Det giver lidt sig selv, at man skal skabe omtale. Facebook følgere vil som regel underholdes, og er ikke nødvendigvis på udkig efter at købe noget, når de surfer rundt. Det forhindrer jo ikke din virksomhed i at brande sig lidt.
Facebook er mere personligt end f.eks. LinkedIn, hvor man dyrker sit professionelle netværk. Det betyder, at målgruppen er både venner, familie, medarbejdere, kunder mm. Derfor er det en god idé at poste opslag, som underholder og skaber opmærksomhed. Dermed kan der genereres likes, kommentarer og delinger.
2. Video
Video bliver mere og mere udbredt. Det er kommet for at blive. Derfor er det en god idé at gribe telefonen og skyde din første video allerede i dag. Du kan lave give-aways, stille spørgsmål til kunder, eller give en rundvisning af virksomheden. Video har et godt blikfang og ender ofte i højere engagement fra følgerne.
Læs også guiden til en god video ved at klikke her.
3. Variation
Når man vælger at oprette en virksomhedsside på Facebook for sin virksomhed, gør man det for at skabe opmærksomhed. Husk derfor, at variation er nøgleordet, når du poster opslag.
Kombiner billeder, video og links. Så skaber man mange forskellige former for indhold, og kommer ikke til at kede følgerne. Husker man reglen om at poste links, der linker til ens hjemmeside, og poste opslag, der omhandler andre emner end virksomhedens produkter, så skal det nok gå godt.
4. Tidspunkt
Flere studier peger på, at Facebook brugere er mest aktive mellem kl. 21-23, og derfor skal man tænke over, hvornår man poster sine opslag. Tænk på målgruppen, og lav en plan ud fra det. Facebook opslag klarer sig ofte bedre udenfor ”normale arbejdstider”.
Blev du inspireret af dette blogindlæg? Læs også “Sådan skriver du gode online tekster”.
Hjælpen er lige rundt om hjørnet
Vi håber, at du er blevet inspireret til at holde din virksomhedsside aktiv på Facebook. Kjærup Kommunikation tilbyder hjælp til sociale medier, og kan således stå for alle dine Facebook opslag, hvis ikke du har tiden, overskuddet eller evnerne til det.
Vi ses i morgen, hvor julekalenderens 11. låge bliver åbnet.