Hvorfor er det så svært at finde den rette tekstforfatter?
Når du er på udkig efter et spisebord, har du relativt let ved at finde frem til fordele og ulemper.
Kvaliteten af bordet kan du endda ofte gennemskue ved at kigge på det.
At skabe og sælge indhold
En tekstforfatter sælger indhold. Og godt indhold er slet ikke lige så simpelt at specificere. Når det gælder indhold, er det et spørgsmål om værdi.
Tekstforfatteren skal skabe værdi for dig og på vegne af dig. Overstiger værdien udgifterne, er du good to go.
Ja, hvis bare det var så let at finde ud af, som vi får det til at lyde.
For du vil formentlig opleve at spørgsmålene hober sig op, når du giver dig i kast med informationssøgningen.
Læs om, hvordan du vælger den rette tekstforfatter.
Spørgsmål angående tekstforfatter
Hvilke kernekompetencer skal din tekstforfatter egentlig have? Og hvordan identificerer du den tekstforfatter, der er dygtigst til det, du efterspørger?
Det første spørgsmål skulle være muligt for dig at finde svar på.
For det afhænger ikke af andre end dig selv og dine behov.
Men det andet spørgsmål til gengæld… det er en langsommelig proces. Og når du tror, du har et svar, er der stadig meget, der kan gå galt.
For de parametre, du vurderer en tekstforfatter på, er skrøbelige.
Der kan gå flere måneder, før du er kommet ud i ‘nok’ situationer, som gør, at du kan sige:
- ‘Nej, vedkommende forstår ikke at tilpasse sig vores behov’, eller
- ‘Nej, vi opnår ikke de ønskede resultater’.
Det er udmagrende. Men hæng på.
For nu skal du høre, hvordan du kan gribe det an.
Sådan finder du den rette tekstforfatter
Som i andre beslutningsprocesser skal du starte med at kortlægge dine behov.
Har du behov for LinkedIn indlæg, blogindlæg, pressemeddelelser eller artikler til magasiner? Vil du have direkte konverteringer eller styrke dit brand?
Tekstforfattere har hvert deres område, de er specialister indenfor. Nogle gange helt ned til branchespecifikke specialer også.
Og som du nok ved, jo mere specialiseret, man er, jo mere kompetent er man oftest også.
Hvordan kan du vide, hvilken tekstforfatter der opfylder dine behov?
Når du har kortlagt dine behov, er næste step at finde ud af, hvem der kan opfylde dem. Og hvordan finder du ud af det?
1. Tøv ikke med at spørge efter referencer
Der er ikke meget andet, der kan give dig bedre svar på dine spørgsmål end en troværdig reference.
En reference fra én, der ligner dig.
Én som har været gennem hele møllen allerede.
Det er svært at kigge ud i fremtiden, men det tætteste du kommer på fremtiden, er ved at spørge nogen, der allerede har gennemlevet det, du skal til at gennemgå.
2. Stil de rigtige spørgsmål
Du er nødt til at spørge om det, du ønsker svar på.
Sørg for at være så konkret som overhovedet mulig. Det er særligt vigtigt, når du leder efter en tekstforfatter, fordi deres service på sin vis er meget ens.
Så for at kunne skelne mellem dem, er du nødt til at få dem til at gå i detaljer.
Og hvis du vil have konkrete svar, må du også stille konkrete spørgsmål.
Hvis du er på udkig efter en tekstforfatter, der kan producere indhold til dine sociale medier, kan du stille følgende spørgsmål:
- ‘Kan du vise et eksempel på, hvordan du har grebet andre cases an med kunder, der ligner mig?
- ‘Hvordan har lignende cases performet?’
- ‘Har du mulighed for at skrive et udkast ud fra den baggrundsviden, du har om vores virksomhed?’
- ‘Er du dygtig til at skabe interaktioner? Kan du komme med eksempler?’
3. Kan tekstforfatteren finde ud af at lytte?
At kunne lytte er en vigtig egenskab i mange henseender. Ikke kun for en tekstforfatter.
Men når man skal udføre et stykke arbejde på vegne af en anden, og tekstforfatteren skal agere som din virksomhed på sociale medier, så er gode lytteegenskaber en absolut nødvendighed for, at du kan fremstå autentisk.
Hold øje med, om tekstforfatteren under jeres samtale, justerer sine ideer alt efter, hvad du byder ind med.
Hvordan tager han/hun imod dine indvendinger?
Det er altafgørende for, at tekstforfatteren går til opgaven med udgangspunkt i dine behov.
4. Kan tekstforfatteren tænke ud af boksen?
Det skader ikke, hvis tekstforfatteren er kreativ.
I dag er mængden af indhold nemlig enorm. Ja, det er noget nær umuligt at skrive om noget, ingen har skrevet om før.
Og det kan da godt være, at dit indhold virker bekendt for nogen. Men et kreativt twist i en ellers velkendt fortælling kan gøre underværker.
5. Hvor god er tekstforfatteren til storytelling?
En god historie, vi kan relatere til, fanger og fastholder vores opmærksomhed. Men den skal også bygges rigtigt op, før den har den ønskede effekt.
Storytelling er et glimrende værktøj til at få dit indhold til at skille sig ud.
Har din kommende tekstforfatter bevist, at han/hun kan fortælle en historie om dit brand?
6. Kan tekstforfatteren dokumentere sin effekt?
Til syvende og sidst ønsker du at se resultater.
Du skal selvfølgelig vælge den tekstforfatter, hvor du mener, der er størst sandsynlighed for det.
For at komme nærmere en afklaring, bør du gøre, hvad du kan for at få vedkommende til at dokumentere sin effekt.
Bed tekstforfatteren om en forventningsafstemning.
- Øget eksponering?
- Øget trafik til website?
- Længere læsetid på website?
Sørg for, at du er på samme side med din tekstforfatter ift. den ønskede effekt.
Svært ved at oversætte vores ord til praksis?
Hvis du stadig er i vildrede efter at have læst dette blogindlæg, så har vi lavet et andet blogindlæg, der er lidt mere konkret, når du leder efter en tekstforfatter.
Læs det ved at klikke her.
Her tager vi udgangspunkt i virksomheder, du forhåbentlig kan relatere til, og giver dem vores anbefalinger til en tekstforfatter.
Du kan også læse vores store guide til, hvad du skal være opmærksom på i et samarbejde med en tekstforfatter.
Har du brug for yderligere hjælp fra en professionel tekstforfatter?
Er du blevet klogere på, hvordan du vælger den rette tekstforfatter?
Er du stadigvæk lidt i tvivl, er du meget velkommen til at kontakte os.
Kontakt os via mail: Klik her.
Se vores LinkedIn, vores Facebook, eller vores Instagram.