Spred dit budskab i dine tekster

Budskab

Har du prøvet at sidde med tandpine i venteværelset? Du har døjet med tandpinen i flere timer, måske i flere dage. Når du kommer ind til tandlægen, sætter du dig i stolen, og tandlægen udfører sit arbejde. Vupti, så er tandpinen forsvundet. Den samme tandpine kan forsvinde, når du prøver at skrive tekster.

Der er sådan set flere gode grunde til, hvorfor man skal vælge en professionel tekstforfatter. Men i dag skal det handle om, hvordan du kan lære at skrive en god tekst selv.

Budskab og den gode tekst

Du kender det godt. Du skal i gang med at skrive en tekst, men ved simpelthen ikke, hvad du skal skrive. Fordi hvordan skriver man egentlig en god tekst? Og hvordan kommer man ud med sit budskab? Her kommer 6 råd, som kan hjælpe dig på vej mod at skrive en god tekst.

6 råd til bedre tekstforfatning

1. Hvem, hvad, hvordan

Når man skal skrive en tekst, er der selvfølgelig nogle basale ting, der er vigtige at have styr på. Man skal tænke over, hvem man skriver til, hvad de har brug for, og hvordan de tænker. Hvis ikke du kan gennemskue din målgruppe, så kan du heller ikke lykkes med din tekst og dit budskab.

2. Få læseren med

Det er vigtigt, at læseren bliver engageret. Hvis læseren er med fra start, kan du fastholde dem hele vejen. Man kan prøve at stille spørgsmål, som gør læseren nysgerrig, fx noget i stil med ”har du prøvet…” Hvis læseren kan svare ”ja, det har jeg faktisk”, så er der en god mulighed for, at din tekst bliver læst færdig.

3. Tal til din læser

Man skal aldrig tale ned til sine læsere. Man skal tale med dem, og få dem til at leve sig ind i teksten. Derfor er det vigtigt at have en god skrivestil, som ikke virker stiv eller elitær. Det kan være svært og kedeligt at læse. Tal i øjenhøjde med målgruppen. En tekst bliver oftere bedre, når man formår at skrive dynamisk og levende.

4. Få budskabet frem

Sørg for at få budskabet frem. Det er ikke altid lige let at holde folks opmærksomhed, så jo før budskabet kommer, desto bedre. Skal du fremhæve nogle vigtige punkter, kan det være en god idé at benytte forskellige overskrifter, skrifttyper, og bruge fed eller kursiv skrift. Det fanger modtagerens øjne, og man vil naturligt læse de fremhævede punkter, som noget af det første.

5. Nutid eller datid

Når man skriver en god tekst, er det vigtigt at benytte sig af aktivt sprog. Det aktive sprog ses ofte ved brug af nutidsform i sproget. Ved at fastholde nutidsformen, skriver man mere levende, og det er dermed nemmere at inddrage og fastholde læseren.

6. Call to action

Hvis du kommunikerer et salgsbudskab, er det en god idé at slutte af med ”call to action”. Det betyder, at man vil have, at der sker en handling. Du vil have, at din læser skrider til handling, efter din tekst er læst færdig. Sørg derfor for, at modtageren af teksten kan komme til at kontakte din virksomhed på en nem og overskuelig måde, når vedkommende har læst teksten til ende.

Hvis du blev inspireret af dette blogindlæg, kan du læse endnu mere om at skrive gode online tekster lige her.

Spreder din virksomhed sit budskab tydeligt nok?

Vi håber, du er blevet klogere på, hvordan du kan sprede din virksomheds budskab gennem tekster. Kan du ikke selv overskue ordene og korrekturen, står Kjærup Kommunikation klar til at skrive din næste tekst.

Kjærup Kommunikation