Stærkt personligt brand på LinkedIn

Personligt brand

Har du en LinkedIn profil? Husker du at være aktiv? Altså, aktiv i den forstand, at du poster opslag, der handler om dit professionelle liv. Det er ligeså vigtigt at pleje dit online netværk, som du plejer dit offline netværk. Du kan nemt opbygge et stærkt personligt brand på LinkedIn, der på sigt gavner dig selv, din virksomhed eller din arbejdsgiver.

LinkedIn er mere end CV og kompetencer

Med LinkedIn’s stadig stigende popularitet, er det vigtigt, at man stærkt overvejer at bruge mediet i sit professionelle liv.

Hvad enten man bruger LinkedIn til at brande sin person eller sin virksomhed, er platformen noget, der skaber opmærksomhed. Nogle tror, at man kun bruger LinkedIn, når man er arbejdsløs, og det er i den grad også en mulighed.

LinkedIn startede som en ”professionel platform”, hvor man kunne gøre potentielle arbejdsgivere opmærksom på sit CV og sine kompetencer. Læs indlæg fra d. 2. december. Men er det KUN for arbejdsløse eller mennesker, der søger job? Nej, bestemt ikke. Platformen har også et stort markedsføringspotentiale, hvor du blandt andet kan opbygge et personligt brand.

Nanna Sondrup kommer her med sit besyv om, hvordan man brander sig på LinkedIn.

Nanna Sondrup deler ud af sin LinkedIn erfaring

Nanna Sondrup er ekspert indenfor LinkedIn, og hun har specialiseret sig i at hjælpe professionelle “ambassadører” med at lave fængende opslag. Hun driver til dagligt Sondrup Connect, hvor hun hjælper med at brande personlige profiler, og den vej igennem skabe opmærksomhed omkring personens arbejde. Vi er glade for, at hun vil dele ud af sin erfaring og gøre os klogere på, hvordan man brander sig på LinkedIn.

LinkedIn handler om dem, du skriver til!

Der er desværre ingen, som går på profil-shopping på LinkedIn, så synlighed og branding af dig, kommer ikke af sig selv. Men godt indhold, kan løse problemet.

Mange prøver at lave indhold på LinkedIn og konkluderer, det ikke virker. Ofte får algoritmen skylden, men sådan hænger det slet ikke sammen. Hvis du gerne vil skabe indhold, som får synlighed, positionerer dig som ekspert og tiltrækker kunder, så er der en simpel ting, du skal lære. Det handler ikke om dig. Det handler om dem, du skriver til. Dem, du vil gøre en forskel for.

Dit indhold skal inspirere, informere og underholde dine læsere. Det vil sige, at dit indhold skal skabe værdi for modtageren, og ikke for dig! Det virker måske lidt på hovedet, at du ikke skal snakke om dine ydelser for at sælge dem. Men den bedste måde at sælge mere, er ved at undgå at skrive om dine produkter, og om hvor fantastisk du/I er. Det handler derimod om at se på din modtager, og hjælpe dem via dit indhold.

Den sidste lille brik, som mange desværre glemmer; at skabe værdi og; undgå at blive kedelig!

Måske virker det skræmmende, eller lidt for poppet for dig, at du skal skille dig ud med din mening, personlighed, stil eller andet. Men det er faktisk det, som virkelig gør forskellen. Ved at lade din personlighed komme frem, både med humor, mening, stil eller hvad end det må være, rykker du længere væk fra at være kedelig. Du stopper med at være ligesom alle de andre og vil blive en af dem, der bliver bemærket.

Det er lettere sagt end gjort, og det kræver hårdt arbejde – og for nogen, kræver det sparring. Men husk de her to råd, og så er du allerede længere, end de fleste andre er:

  1. Fokus på værdi for din modtagere
  2. Brug din personlighed, så du undgår at blive kedelig

Hvorfor skal man så brande sig?

Kort fortalt, kan man altså lige så godt komme i gang med at bruge LinkedIn som markedsføringsplatform. Det kan virke grænseoverskridende at skulle brande sig selv og sin kunnen, men i det store hele handler det om at pleje sit netværk online. Præcis på samme måde som man plejer sit netværk offline. Det behøver ikke kun være fordi, at du er arbejdsløs, men altså også for at gøre opmærksom på din arbejdsgiver, branchen du er en del af, eller for at gøre opmærksom på din egen virksomhed.

Skulle LinkedIn være en for stor mundfuld for dig, kan vi her hos Kjærup Kommunikation rådgive dig ift. at opnå et stærkt personligt brand.

Kom i gang med at pleje dit netværk online allerede i dag gennem dit personlige brand.

Kjærup Kommunikation