Visuel identitet og branding

Visuel identitet

Er du nogensinde blevet præsenteret for begrebet ‘visuel identitet’? Det er du sikkert. Forstår du vigtigheden af visuel identitet? Sikkert ikke.

Bag dagens låge gemmer sig en lømmel aka. Lömmel Design og Branding. Manden bag er Lasse Giversen, og han vil i dag give sit besyv på vigtigheden af visuel identitet.

Lömmel-lågen med Lasse Giversen

Velkommen til Lömmel-lågen i julekalenderen. Lad os komme i gang.

Tænk over følgende; Hvordan ønsker din virksomhed at blive opfattet?

Er I en seriøs MedTech virksomhed, et ungt fashion brand, en isfabrikant eller noget helt fjerde?

Netop opfattelsen af ens brand er en afgørende faktor for virksomheders succes. Et brand er meget mere end en visuel identitet, men førstehåndsindtrykket beror ofte på, hvad vi møder på overfladen; et logo, visitkort, hjemmeside, eller SoMe univers.

Forestil jer kundens første møde med jeres virksomhed. Kundens øjne afkoder signalerne, I sender til dem, og bekræfter dem i, hvem I er, og særligt hvem I ikke er. De spotter med det samme uregelmæssigheder i udtryk og kommunikation. Alene logo, farvevalg og tone of voice kan gøre udfaldet for, om de ønsker at gå dybere i rejsen eller ej.

Mennesker afkoder visuelle stimuli i sekvenser. Rækkefølgen vil måske overraske dig:

1. Former

Først genkender vi former. At kunne læse er ikke afgørende for at identificere former, men at kunne identificere former er afgørende for ens evne til at læse. Hjernen genkender og husker bedre logoer, som har særprægede forme. (Har jeres logo en særpræget form?)

2. Farver

I anden sekvens afkodes farver. Farvevalget kan udløse følelser og vække associationer. Farvevalget skal dog træffes med omhu, da disse fremover gennemsyrer identiteten. Det lyder banalt, men der er ofte en grund til at ens 5-årige ikke selv får lov at vælge tøj. Ydermere skal man have for øje, at farvekombinationer kan adskille sig for hinanden, ved farveblinde. (Bruger jeres virksomhed en fast farvepalette?)

3. Skrift

Hjernen bruger en del kræfter på at afkode tekst, hvorfor dette er sidste sekvens i rækkefølgen. Tekst består nemlig af forskellige sammensatte forme, der udgør hvert enkelte bogstav. Skrifttyper varierer også i kompleksitet, og her skal man ofte finde rette balance mellem læsevenlighed og særprægethed. (Hvilke skrifttyper bruger I og hvorfor?)

Skarpt design

Grafisk design er ikke lemfældige valg af visuelle remedier. Det er nøje til-og fravalg af byggesten, som til sidst udgør en identitet og et udtryk.

Godt design arbejder for jer, repræsenterer jer fra bedste side og hjælper jer med at skabe resultater. Sæt derfor en stærk visuel identitet på ønskesedlen i år. Den bliver I glade for!

Dårligt design koster derimod kassen, fordi den ikke overbeviser kunderne om, at de bør handle med jer. Der er ingen klar retning for jeres udtryk, og I kan komme til at fremstå utroværdige. Dermed et stort frafald af potentielle kunder, som handler andetsteds.

Slutteligt vil jeg spørge dig direkte; føler du, at jeres nuværende visuelle identitet stemmer overens med hvem I er? Tak for at læse med.

Lasse og det visuelle

Lasse Giversen er indehaver af Lömmel Design og Branding og var nomineret i kategorien ”Årets Startup” i EY’s Entrepreneur of the Year 2019 konkurrencen. Han har specialiseret sig i design og branding og har fingeren på pulsen, når det kommer til at skulle brande sin virksomhed gennem det visuelle.

Vi er glade for, at han vil være en del af Kjærup Kommunikations julekalender og dele ud af sin erfaring.

Visualisér dit brand

Forhåbentlig har dette indlæg skabt mening om vigtigheden af den visuelle identitet. Hos Kjærup Kommunikation står vi klar til at hjælpe med at udvikle dit brand, og har dygtige samarbejdspartnere, der udarbejder din visuelle identitet. Tøv endelig ikke med at kontakte os, hvis du mangler rådgivning. Og læs med igen i morgen.

Kjærup Kommunikation