Der hersker ingen tvivl om, at 2021 bliver et spændende år, når vi snakker digital markedsføring.
Nye sociale medier tordner frem, især TikTok og Clubhouse, og intet tyder på, at digital markedsføring møder modgang eller stagnerer.
Loyalitet og troværdighed bliver nøgleord i det kommende år.
Vi har samlet tips, du nemt kan benytte dig af i din online markedsføring:
- Vær aktiv på sociale medier
- Fokusér på værdiskabende content
- Fokusér på video
- Brug mennesker i din markedsføring
- Øg din synlighed
Hvad skal jeg være opmærksom på med markedsføring i 2021?
2020 var et år, som var karakteriseret af store ændringer.
Når vi taler om marketing, betød det, at allerede planlagte strategier ikke altid var vejen frem.
De stod hvert fald ofte overfor uforudsete ændringer.
I stedet var markedsføring stærkt påvirket af virksomhedernes evner til at tilpasse sig den ændrede situation.
Evnen til at være agil og ændre kurs var forskellen på de virksomheder, der tjente og tabte på krisen.
Den store lektie fra 2020 er altså, at du kan planlægge meget forud – hvilket er godt – men hvis ikke du er i stand til at ændre kurs løbende, så er den planlægning intet værd.
Sociale medier gik i 2020 fra at være en mulighed til at være et must.
Nedlukning af samfundet tvang forbrugerne til at handle og søge viden online – noget, de i øvrigt også gjorde inden nedlukningen.
Mange virksomheder med stærk online synlighed boomede i 2020, mens mange fysiske virksomheder, der ikke havde fokus på digital markedsføring, kæmpede for at holde hovedet oven vande.
Nyt år, nye muligheder – online marketing 2021
2021 er året, hvor virksomheder skal genopbygge og forny deres måde at tænke markedsføring på.
Nedlukningen har tvunget både forbrugere og virksomheder online.
Dette har skabt øget konkurrence.
Konkurrencen er især bemærkelsesværdig for forbrugeren, som nu i større grad skal forholde sig til, hvem de ønsker at handle med.
De har mange flere muligheder end før.
Det gør dem kritiske og mindre loyale. Derfor kræver det hårdere arbejde end tidligere at holde på forbrugeren.
Det er derfor vigtigt for virksomheder at skabe troværdighed og loyalitet.
Men hvordan gør man dette online?
Læs med herunder, hvor vi giver dig vores råd til, hvordan du opbygger troværdighed på sociale medier.
Forbrugerne ønsker at føle, at de modtager mere værdi, når de handler ét sted frem for et andet.
Og selvom rabatkoder, procenter og gratis forsendelse alt sammen bidrager til dette, så er det ikke altid nok i det lange løb.
Det handler i højere grad om det, som forbrugeren IKKE kan få andre steder – men som de kan få hos dig.
1. Vær aktiv på sociale medier
At du er aktiv på dine sociale medier, er vigtigt. Især nu hvor fysiske butikker er lukkede.
Er du en af de virksomheder, som er ramt/har været ramt af nedlukningen, er det vigtigt, at du er tilgængelig for dine kunder på anden vis.
Det kan du være på sociale medier.
Læs også vores indlæg om: virksomhedsside på LinkedIn.
Som tommelfingerregel er det vigtigt at poste minimum én gang om ugen.
For nogle ville én gang om dagen være et minimum, det afhænger af din branche.
Én af vores kunder, webshoppen Madkurven, har i en længere periode kørt med 2 ugentlige opslag på hhv. Instagram og Facebook – og med stor succes.
Men sørg som udgangspunkt for at tjekke dine sociale medier hvert fald én gang dagligt, da der kan ligge beskeder fra kunder, som ønsker at komme i kontakt med dig.
Derudover skal du ikke ignorere annoncering på de sociale medier. Annoncering på:
- TikTok
- Pinterest m.m.
… er essentielt i en tid, hvor vores tid bliver brugt mere og mere online.
Gennem annoncering har du mulighed for at skabe brand awareness, indsamle leads og få handlende kunder.
2. Fokus på værdiskabende indhold
Når vi snakker om værdiskabende content, snakker vi om content, der skaber værdi for forbrugeren og ikke dig.
Det er content, hvor modtageren får mere, end de betaler for. Det kaldes også soft content. Her er hensigten aldrig et direkte pistol-salg.
Soft content er den gode historie, tips og tricks og content, der bringer modtageren tættere på din virksomhed.
Vis modtageren hvilke personer, din virksomhed består af. Benyt dig af:
- medarbejderportrætter
- behind the scenes
- fun facts
- besvarelse af produktspørgsmål
- inspiration til at gøre-det-selv.
Del ud af jer selv og jeres ekspertise, og giv modtageren en chance for at komme ind under huden på virksomheden og jeres værdier.
Soft content og storytelling er begge redskaber, som fastlægger virksomhedens brand i forbrugerens bevidsthed.
3. Fokus på video
Video er et must, når du tænker content.
Både når vi snakker om opslag på sociale medier, stories, annoncering og lives – samt mange, mange andre formater.
Video giver en fornemmelse af “instant gratification”.
OBS: Har du ikke læst vores tidligere indlæg om video, kan du gøre det ved at klikke her.
Ofte behøver modtagerne ikke at trykke play – de scroller blot feeded igennem og bliver mødt af dit video content.
Videoerne behøver ikke altid at være af højeste kvalitet. Du kan komme langt med en mobil og et mindre setup, men sørg for at have styr på lys, lyd og undertekster.
Du skal trods alt skabe en god brugeroplevelse.
Det seneste år har vist os, at modtagerne engagerer sig mere med video content, der er præget af mennesker, som fremstår personlige og autentiske.
Sagt med andre ord, er de store videoproduktioner ikke altid en nødvendighed, når du skal udforme video til dine sociale medier.
4. Brug mennesker på dine sociale medier
Mennesker relaterer til mennesker. Mennesker lytter til mennesker. Mennesker handler med mennesker.
Apropos mennesker – kan du læse vores indlæg om personlig branding på LinkedIn.
Derfor er det oplagt – og ikke mindst nødvendigt – at du bruger mennesker på dine sociale medier.
Video og billeder må meget gerne – hvis ikke SKAL – bære præg af de personer, der er i din virksomhed.
Gør dine sociale medier, og annoncering herpå, personlige. Lad modtageren høre din stemme – uanset om det er på video eller på skrift.
Som forbrugere er vi mennesker mere tilbøjelige til at være loyale overfor mennesker, end vi er loyale overfor et logo, et produkt eller en jingle.
5. Øg din synlighed – hashtags og annoncering
Brandede og unikke hashtags gør det nemmere for folk at søge efter content, som er relateret direkte til dig.
Et brandet hashtag er et hashtag, som kun bruges af din virksomhed.
Sørg altid for at tjekke, om andre virksomheder allerede benytter det hashtag, du vil bruge.
Det unikke hashtag kan blandt andet være virksomhedens navn:
- #virksomhedensnavn
- #virksomhedensnavndk
Opfordr ligeledes dine kunder til at benytte dit hashtag, hvis de poster content, der omhandler jer eller jeres produkter.
Støt op om dine kunders engagement ved at dele / reagere på det, de poster.
Annoncering – skab øget synlighed
Er du ny på markedet, eller har du det som KPI at sælge mere via online markedsføring i 2021?
Så skal du ikke ignorere styrken ved annoncering på sociale medier:
- Snapchat
- TikTok
De to sidstnævnte viser sig lovende for brands, der hhv. henvender sig til yngre målgrupper, og brands, der gør sig indenfor interiør og design.
Selvom iOS 14 opdateringen kommer til at ændre i spillereglerne om social annoncering, så er spillet stadigvæk relevant for dig som virksomhed.
Annoncering på sociale medier er ikke dødt.
Læs også vores blogindlæg om LinkedIn annoncering ved at klikke her.
Kom i gang med digital markedsføring i 2021
Står du til tilbage og ligner et stort spørgsmålstegn, efter du har læst dette indlæg?
Fortvivl ej, vi hjælper dig gerne med eventuelle spørgsmål om din markedsføring i 2021.
Kontakt os via vores chat, send os en mail eller besøg vores sociale medier.
Se vores LinkedIn, vores Facebook, eller vores Instagram.